Institute of Design
University of Applied Arts
Vienna

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23rd January 2019 / Lecture

Dennis Elbers

From Factories of the Human Body to the Quantified Self and all Fake News in between. How designers assemble Billy.

The Department of Graphic Design is very pleased to welcome Dennis Elbers at the University of Applied Arts on January 23, 2019. He will give a public lecture and will intorduce his mission (as a non-designer) to make designers more aware of their social impact and to stimulate visual literacy amongst a critical audience.

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Dennis Elbers is a freelance curator and lecturer with a special interest for the social relevance and impact of visual culture (mainly graphic design, photography and digital arts). In various forms he likes to explore and discuss the current state of visual culture in relation to contemporary social phenomena with both creators and audience.

Dennis combines his passion for visual culture with his talent for event management. As an organizer and curator of public cultural events including festivals, exhibitions, lectures, workshops, etc. he creates platforms for a new generation designers. These platforms offer artistic development for participating designers and social relevance for the audience.

As founder and creative director of Graphic Matters, a Graphic Design Festival in Breda he frequently curates exhibitions on graphic design for broad audiences.

denniselbers.nl

Free entry!

Wednesday January 23, 2019, 6 pm
Hörsaal 1
University of Applied Arts Vienna

13th December 2018 / Lecture

Britta Thie

Screening & Gespräch

Wie wirken sich die Prozesse des Filterns, Selbst-Brandings und der Kommodifizierung des Selbst auf die künstlerische Produktion und deren öffentliche Wahrnehmung aus? Es ist inzwischen gängige Praxis, Narrative des Selbst auf Plattformen wie Instagram, SoundCloud und Facebook auszustellen.

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Diese Medien bieten auch für die künstlerische Produktion eine Reichweite jenseits des Kunstkontexts, wobei Aspekte des Privaten und Professionellen oft unentwirrbar vermischt, somit auto-fiktional und auch vermarktbar werden.

Mit diesen Themen und Fragestellungen befassen sich die jüngsten Projekte der Künstlerin Britta Thie die in den Medien Expanded Cinema, Skulptur und Performance arbeitet.
Einem breiteren Publikum wurde sie durch ihre Webserie »Translantics« (2015) bekannt. In sechs Episoden beleuchtet die Serie am Beispiel von drei jungen Frauen eine Generation, die sich zwischen der analogen Vergangenheit und der Ästhetik der modernen Technologien hin und her bewegt.
In ihrer jüngsten Videoinstallation »Powerbanks« (2018) spielen Jugendliche vor der Kulisse einer Shoppingmall und innerhalb ihrer hermetischen Insta-Feeds.

Im Rahmen des Vortrages wird Britta Thie eine Auswahl ihrer Arbeiten präsentieren, darunter den 2017 entstandenen Film »System of a Doubt« sowie Ausschnitte aus »Powerbanks« vorstellen um danach mit den Zuschauenden ins Gespräch kommen.

Britta Thie wurde in Minden geboren und lebt in Berlin. Nach ihrem Studium der Bildenden Kunst verbreitete sie ihre videobasierten Arbeiten meist selbst über das Internet. Parallel arbeitete sie als Model und Schauspielerin. In den Jahren 2016 und 2017 war sie Stiftungs-Professorin für Zeitbasierte Medien und Performance an der Hochschule für Gestaltung Offenbach.

Öffentlicher Vortrag

Termin: 13. Dezember 2018, 18.30 Uhr

Ort: Seminarraum 7, 1. Stock, Universität für angewandte Kunst

brittathie.tv

3rd December 2018 / Lecture

Götz Ulmer »Umarmt das Chaos«

Das Wichtigste ist nicht das Ideenmachen, sondern dem Zufall und den Überraschungen im Ideenprozess eine Chance zu geben.

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Götz Ulmer ist Partner und Kreativchef von Jung von Matt. 2018 wurde die Agentur "Independent Agency of the Year" bei den Canneslions und ist seit Jahren eine dominierende Kreativagentur im deutschsprachigen Raum. Er wurde vor 51 Jahren in Stuttgart geboren. Nach seinem Kommunikationsdesign-Studium startete er seine Werbekarriere 1995 als Junior Art Director bei Jung von Matt. Und ist bis heute dort geblieben.Götz gewann und jurierte fast alle wichtigen Awards mit Kunden wie Vodafone, MINI, eBay, Mercedes und den Hamburger Philharmonikern: Cannes, OneShow, DA&D, Clio, New York Festivals, ADC Europe etc.
Bis heute, sagt Götz, hat er keine Ahnung, wie er das geschafft hat.

Wir bitten um Rückmeldung: www.facebook.com/klassefuerideen/events
oder ichkommegerne@klassefuerideen.at

3. Dezember 2018, 19 Uhr
Lichthof A
Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2

27th November 2018 / Lecture

Conny Runner

»Hacks, Neorealismus, Subversion und Post-Situationismus«

Die neuen Technologien zum Informationsaustausch überschlagen sich in ihrer Entwicklung. Was heisst es, sie als Medien für subversive Aktionskunst zu nutzen? Und das in einer Zeit, in der wir uns weder darauf verlassen können, dass Informationen nicht nachbearbeitet wurden - noch als Individuen die Kapazitäten haben, die relevantesten Informationen zu filtern…

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Conny Runner vom Peng Kollektiv arbeitet Aktionsformen aus, die diese Flut an Informationen aggregiert und vermischt. Die Betrachter*innen werden durch Irritation dazu aufgefordert, selber Position zu beziehen und die Codes und Kommunikationsformen herrschender Institutionen in Frage zu stellen.

Doch was sind ethische Fallstricke, in die man kommunikativ treten kann und wo hört die Kunst auf und beginnt die politische Mission? Runner macht einen Rundumschlag bisheriger Aktionen, geht auf das Critical Campaigning Manifest ein, welches als Orientierung für ethische Kampagnen dienen kann, und vertritt Thesen, welche Rollen und Strategien bei der Vermischung von Aktivismus, Aktionskunst und Journalismus sinnvoll sein könnten. Das Publikum wird gebeten Torten mitzubringen, falls neofaschistische Kräfte die Veranstaltung stören möchten.

Dienstag, 27.November 2018, 19.00 Uhr
Hörsaal 1
Universität für angewandte Kunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Posterdesign: Dominik Einfalt

26th November 2018 – 28th November 2018 / Workshop

Workshop with Gelitin

Every year, the Institute of Design organises an interdisciplinary workshop for a total of 18 participating students. This year´s three-day workshop will be held by austrian artist group Gelitin.

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About the workshop
Under the title STRAFKOLONIE VOLLPENSION, the workshop participants search, find and filter online snippets, photos, videos, blogs, interviews and transform them into performances, photos, videos and drawings.

Starting from their own practical experience, the three artists Manuel Scheiwiller, Maria Metsalu and Florian Reither create atmospheres and situations - a big bang - enabling the students to tackle grand performances and situations free from shyness and restraint. Anything of quality is possible and permissible.

Manuel Scheiwiller, Maria Metsalu and Florian Reither are members of the YOUNG BOY DANCING GROUP.

We can't wait to see what happens!

About Gelitin
Gelitin formed in the mid-nineties in Vienna, Austria consisting of the four artists Ali Janka, Florian Reither, Tobias Urban, and Wolfgang Gantner. Characterized by disparate yet unifying backgrounds, the artists perform their practice on the fragile territory of humour, spontaneity, child-like naiveté, and blatant sexuality that has given rise to their over-the-top performances and visually enticing work. Anticipating Relational Aesthetics, Gelitin plays with audience participation and collaboration, as a central core of their oeuvre. Attitudes become form and viewers are invited to join in as participants, defying their routine behaviour while enjoying art from a new perspective.

gelitin.net
Young boy dancing group

20th November 2018 – 25th November 2018 / Exhibition

The Essence 18

Annual exhibition of the University of Applied Arts Vienna

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"The Essence" showcases the origins and development processes of selected individual and group projects by students and graduates from the preceding winter and summer semesters. They represent the various art and design departments as extraordinary idea workshops with their own unique profile. Together with lecturers and students curators organise an exhibtion of the most intriguing projects Architecture, Industrial Design, Fine Arts, Stage Design, Design, Conservation and Restoration, Media Art, and Language Art, staging them in a prominent museum context in Vienna: art and design as a seismograph of a changing society, as a form-giver of society, as an institution that provokes change.

Exhibition Opening
20 November 2018, 7pm
Vordere Zollamtsstraße 3, 1030 Wien

Exhibition Duration
21 – 25 November 2018

After Show Party
10 pm, FLEX
hosted by Appp_class - Applied Photography and time-based Media
https://www.facebook.com/events/499968347189544/

8th November 2018 / Presentation

Book Release

Looking Glass

Josef Penninger und Gerald Bast laden sehr herzlich zur Vernissage und Buchpräsentation von "Looking Glass - Photographic Essays on the Mechanisms of Life" ein.

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Grundlagenforschung im neuen Licht:
Jede Fotostrecke des Bildbands zeigt einen unterschiedlichen Berührungspunkt auf und lässt Raum für eigene Interpretationen.Ein exklusiver Gastbeitrag von Nobelpreisträger Eric Kandel sowie originell aufbereitete Geschichten über die einzelnenForschungsthemen bieten den LeserInnen eine zusätzliche inhaltliche Ebene.

Der Bildband basiert auf einer Kooperation zwischen dem IMBA - Institut für Molekulare Biotechnologieder Österreichischen Akademie der Wissenschaften - und der Universität für angewandte Kunst Wien.

"Looking Glass - Photographic Essays on the Mechanisms of Life" wurde herausgegeben von Gerald Bast, Josef Penninger, Maria Ziegelböck, Caroline Heider, Ines Méhu-Blantar, Evelyn Devuyst.
Das Buch ist in der Buchreihe der Universität "Edition Angewandte" im De Gruyter Verlag erschienen.

Programm:
18:00 Beginn und Empfang
18:30 Buchpräsentation und Diskussion
19:15 Get-together und Ausklang

Die FotografInnen der Abteilung Angewandte Fotografie werden anwesend sein.

Um Anmeldung wird gebeten unter www.imba.oeaw.ac.at/eventanmeldung

Termin:
Looking Glass - Vernissage und Buchpräsentation
8. November 2018, 18:00
IMBA - Institut für Molekulare Biotechnologie der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Dr. Bohr-Gasse 3
1030 Wien

Foto: Forward and reverse genetics through derivation of haploid mouse embryonic stem cells, Simon Lehner, 2018

25th October 2018 / Lecture

Britta Thie

Screening & Gespräch

Wie wirken sich die Prozesse des Filterns, Selbst-Brandings und der Kommodifizierung des Selbst auf die künstlerische Produktion und deren öffentliche Wahrnehmung aus? Es ist inzwischen gängige Praxis, Narrative des Selbst auf Plattformen wie Instagram, SoundCloud und Facebook auszustellen.

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Diese Medien bieten auch für die künstlerische Produktion eine Reichweite jenseits des Kunstkontexts, wobei Aspekte des Privaten und Professionellen oft unentwirrbar vermischt, somit auto-fiktional und auch vermarktbar werden. 

Mit diesen Themen und Fragestellungen befassen sich die jüngsten Projekte der Künstlerin Britta Thie die in den Medien Expanded Cinema, Skulptur und Performance arbeitet.
Einem breiteren Publikum wurde sie durch ihre Webserie »Translantics« (2015) bekannt. In sechs Episoden beleuchtet die Serie am Beispiel von drei jungen Frauen eine Generation, die sich zwischen der analogen Vergangenheit und der Ästhetik der modernen Technologien hin und her bewegt.

In ihrer jüngsten Videoinstallation »Powerbanks« (2018) spielen Jugendliche vor der Kulisse einer Shoppingmall und innerhalb ihrer hermetischen Insta-Feeds. 

Im Rahmen des Vortrages wird Britta Thie eine Auswahl ihrer Arbeiten präsentieren, darunter den 2017 entstandenen Film »System of a Doubt« sowie Ausschnitte aus »Powerbanks« vorstellen um danach mit den Zuschauenden ins Gespräch kommen.

Britta Thie wurde in Minden geboren und lebt in Berlin. Nach ihrem Studium der Bildenden Kunst verbreitete sie ihre videobasierten Arbeiten meist selbst über das Internet. Parallel arbeitete sie als Model und Schauspielerin. In den Jahren 2016 und 2017 war sie Stiftungs-Professorin für Zeitbasierte Medien und Performance an der Hochschule für Gestaltung Offenbach.

Öffentlicher Vortrag
Termin: 25. Oktober 2018, 18.30 Uhr
Ort: Hörsaal 1, Universität für angewandte Kunst

brittathie.tv

24th October 2018 / News

OPEN HOUSE 2018

Save the Date: October 24, 2018, 10am–6pm

The Open House 2018 offers insights into all the studios, workshops and laboratories of the University of Applied Arts Vienna.

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If you’ve always fancied studying with us, but want a bit more insight and advice on applying, this is the event for you!

 Interested persons are invited to gather information from the teaching staff and students about the university and its courses and this will be the perfect opportunity to find out more about our wide range of programmes from people in the know.

ATTENTION NEW ADDRESS: After two years of renovation work the Institute of Design has moved back to Oskar Kokoschka Platz 2!

4th September 2018 – 23rd September 2018 / Exhibition

After Abundance

Austrian Contribution, London Design Biennale 2018, Emotional States

For the London Design Biennale 2018 – taking place from 4 to 23 September at Somerset House – students from Design Investigations, a five year diploma program at the University of Applied Arts Vienna, led by Professor Anab Jain, present a speculative installation curated by Thomas Geisler.

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The second London Design Biennale will see the presentations of more than thirty nations from six continents in Somerset House in London. The participating countries are focusing on key themes encapsulated in the motto ‘Emotional States’, the main challenges facing our society at present: sustainability, migration, environmental pollution, general availability of water and social equality.

In the Austrian contribution the students investigate the opportunities, as well as the tensions and unintended consequences of a complex and contradictory world. They create tools, tactics, strategies, stories, actions, instruments and systems that aspire to be pioneering, transformative and stimulating, but also inclusive and full of humility. 

Transporting visitors to an Austria contending with the stark realities of climate change, they demonstrate how those who live in this world face down new challenges with tradition and technology, using craft and cunning to thrive in an altered landscape. Visitors will experience the emotional tensions of this altered Austria through first-hand experiments, legal hacks, protest rituals, performances and atmospheric soundscape.
 
The contribution is a cooperative venture between the Werkraum Bregenzerwald and the Vienna University of Applied Arts, commissioned by the Austrian Federal Chancellery / Section II – Art and Culture.

http://www.londondesignbiennale.com/countries/austria/2018

21st June 2018 – 26th June 2018 / Exhibition

a_social media

The exhibition a_social media engages with obvious and hidden influences of social media on our society.

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"How do we perceive ourselves as producers, viewers and recipients of messages?" "How do the concepts of identity and authenticity change in the virtual and infiltrate the real world?" "How do digital means alter our perception, selfperception and our behaviour?" These and further questions are triggered and negotiated by the works of artists and designers of the University of Applied Arts Vienna and the theoretical contributions by international experts in the field.


The entirety of the project is situated situated in the field of critical design. The contributing artists and designers deliver critical and speculative works to make the viewer questions unconscious personal assumptions and commonly accepted behavioural patterns.

Works by:
Veronika Abigail Beringer, Elizaveta Borovskaya-Brodskaya, Miriam Contino, Monika Dabrowska, Davide Gallo, Stefanie Gugg, Julia Hofmann, Petra Holländer, Felix Ladinser, Felix Malmborg, Jakob Mayr, Bastian Moosburger, Anna Nagy, Michael Niedermair, Johanna Philipp, Michael Plessl, Julia Preßlauer, Ekaterina Protchenko, Balázs Pusztai, Tobias Raschbacher, Verena Repar, Hannah Sakai, Martha Schultz, Tessa Sima, Raffael Strasser, Kilian Wittmann, Stefanie Wurnitsch

Lectures by:
Lena Doppel, Christian Stiegler, Theodora Sutton

Opening: 21 June 2018, 7.30pm

Talks: 21 June 2018, 5pm

Place: Angewandte Innovation Laboratory, Franz Josefs Kai 3, 1010 Wien

Organised by:
University of Applied Arts Vienna, Klasse für Ideen, Professor Matthias Spaetgens
Contributing staff: Paulus Dreibholz, Lisa Schultz, Ingmar Thies

facebook.com/klassefuerideen

5th June 2018 / News

Show 18

The department of fashion design at the University of Applied Arts Vienna is once again inviting to the Show Angewandte. Under the direction of Hussein Chalayan graduates and students will be presenting their latest collections.

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Show Angewandte 18
Tuesday, 5 June 2018
6.30 pm and 8.30 pm

New location
The Show Angewandte 18 will take place at the newly renovated former Anker bread factory, the Expedithalle, in Vienna-Favoriten, the cities 10th district. The location for the Angewandte fashion show gets chosen each year anew as the location lend the event an individual character und give a unique atmosphere.
Venue: Expedithalle, Absberggasse 27, 1100 Wien

New format & Live Act Ana Threat
This year the fashion department will experiment with the format of the classical catwalk fashion show and will offer a new look at the presented designs of the 25 students. The Media theorist, producer and musician Ana Threat will perform special soundscapes live.

Again 2 shows
As in the past two years there will be two shows again, the first one at 6.30 pm and the second one at 8.30 pm. Since the Show Angewandte has been completely sold out for many years this will allow many interested people to see the show.
The fashion show gives the students the opportunity to show their creations in the setting of a professional live show. This event enhances the careers of young-generation fashion designers and increases their professionalization. For the students of Austria's only school that offers training in fashion with a university degree the annual fashion show is the veritable highlight of the academic year. The Show Angewandte attracts a great amount of public interest and has gained a high reputation within the past years.

Ticket sale
Ticket sale: www.oeticket.com and at all oeticket pre-sale offices
Price: advance purchase from Euro 25,-. Evening ticket: from Euro 32,-. Discount for OE1 Clubmembers and OE1 Uni-Card Holders

Photos ready for Download
The photos show outstanding designs and outfits of those five designers who are expected to finish their university education with a diploma degree in summer 2018. Printable images for download: www.dieangewandte.at/presse
Photos by London based Kim Jakobsen To, hair and make-up by Wolfgang Lindenhofer with products by Sisely.

Photo: Herta Bernane 1, Foto by Kim Jakobsen To for Show Angewandte 18

16th May 2018 / Lecture

roadstories on design 2018

Public discussions with alumni of the Institute on work and life after graduation.

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Every year the Institute of Design invites three alumni from its various departments to relate their personal experiences after graduation, as part of a series of events called »Roadstories on design«.

In a panel discussion the alumni offer a personal glimpse into their everyday (working) life and its ups and downs, they talk about their decision-making processes and discuss the full gamut of their careers.

This year, we are pleased to welcome:

VALERIE GUDENUS, diplom 2008, Graphic and Advertising
CHRISTIAN SCHLAGER, diplom 2013, Graphic Design
ISABELLE STEGER, diplom 2008, Fashion


We hope to see many of you there!

Wednesday 16 May 2018, 6.30 pm
Seminarraum 2, University of Applied Arts

Photo: Vrinda Jelinek

15th May 2018 / Lecture

Sarah Mower in conversation with Hussein Chalayan

In the last 15 years, based out of London, internationally renowned British Fashion Journalist Sarah Mower has been discovering and mentoring designers such as Christopher Kane, JW Anderson, Marques Almeida, Michael Halpern, Nicholas Kirkwood, Simone Rocha, Sophia Webster or Richard Quinn.

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Hussein Chalayan, fashion designer and professor of the Fashion Department at the University of Applied Arts Vienna will be in conversation with Sarah Mower how she discovered these designers and what ingredients of talent is needed to become a good long lasting designer in the fashion world.

Tuesday, 15th of May, 6.30 pm
Lichthof B
University of applied Arts Vienna
Entrance: Stubenring 3, 1010 Wien

14th May 2018 / Lecture

Martin Pross

Grow up

Über eine völlig neue Agentur – mit völlig neuen Ideen.

Wenn ein Unternehmen und seine Produkte fortschrittlicher sind als die eigene Werbung, sollte man einfach mal alles anders machen. Genau das hat Mercedes-Benz getan. Das Ergebnis: eine völlig neue Agentur - mit völlig neuen Ideen.

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Martin Pross berichtet über die Schaffung eines neuen Agentur-Konzeptes und die Entstehung einer Kampagne, die bisherige Konventionen erschüttert.

Martin Pross ist einer der internationalen Top-Werber und Partner der eigens für den Europa-Etat von Mercedes-Benz gegründeten Agentur antoni in Berlin. Pross studierte Kommunikationsdesign an der Hochschule der Bildenden Künste in Saarbrücken und begann seine Laufbahn 1994 bei der Agentur Maksimovic & Partners. 1996 wechselte er zu Scholz & Friends nach Berlin, wo er als Creative Director arbeitete und später zum Kreativ-Vorstand berufen wurde. 2014 machte er sich mit seiner eignen Agentur PROSS selbstständig. Seine Arbeiten, u.a. für das Land Baden-Württemberg, die F.A.Z. und Mercedes-Benz, gewannen beim allen internationalen und nationalen Wettbewerben die höchsten Auszeichnungen. Er war u.a. Jurymitglied, Jury-Vorsitzender und -Präsident zahlreicher Kreativwettbewerbe von ADC Deutschland bis zu den Cannes Lions Film. Pross ist seit 1998 Mitglied des Art Directors Club für Deutschland.


Termin: 14. Mai 2018, 19.30 Uhr
Ort: Universität für angewandte Kunst Wien, Oskar Kokoschka-Platz 2, Hörsaal 1

8th May 2018 / Lecture

The Rodina

Performative Design

The Department of Graphic Design is very pleased to welcome The Rodina at the University of Applied Arts on May 8, 2018. They will give a public lecture on »Performative Design. Notes on labour, evenness, play.« and will talk about their experimental research on performative design, participatory design and ultimately game development.

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The Rodina was founded in 2011 by Czech-born Amsterdam-based Tereza and Vit Ruller and designs events, objects and tools. The studio works in the broad filed of video, user experience, installations and visual identities and invents ways how experience, knowledge and relations are preserved and produced. Clients include MTV and Tunica Magazine (USA), Film Festival Brno 16 and the National Theatre Prague (CZ), Sonic Acts Stichting and Strom Den Haag (NL) to name a few.

Animation: Joohyun Lee, Ejla Miletic

Free entry!

Tuesday May 8, 2018
Hörsaal 1
University of Applied Arts Vienna

 

 

6th March 2018 / Workshop

Social media:

USE IT

A workshop for those who think they're too cool to share it

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As creators, our duty is to be in touch with the world around us.

Social media might seem a shapeless monster, but it's a monster that you can make work for your own good.

Creatives from a Vienna-based Social Media agency BETTER will share some insights with you. One of them is a student of die Angewandte, just like you. Come and get inspired to create and to share your work with the world.

Speakers:
@anasbarros
@aya_shalkar
@_andreapantera
@katjakay_

Time & place:
Tuesday 6/03/18, 6 pm
Graphic Design class
Altbau, Dachgeschoss

Hosted by: www.wearebetter.at

26th February 2018 – 2nd March 2018 / News

Entrance exam 2018

Submission of Portfolio and Exam
26.2.2018 – 2.3.2018

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Admission to an Institute of Design Diploma programme is possible after successfully passed entrance exam, during admission period of the subsequent winter semester.

Procedure

  • Upon registration for the entrance examination, a portfolio must be personally submitted to the respective department (pre-registration during the submission period is not necessary).
  • After submitting the portfolio, the entrance examination takes place.

 

Specific information explaining what we look for in your portfolio of work can be found on each department page, so we recommend that you read this carefully before applying!

14th December 2017 – 15th April 2018 / Exhibition

Ästhetik der Veränderung – 150 Jahre Universität für angewandte Kunst Wien

Die Geschichte der Universität für angewandte Kunst Wien ist ein Teil der Kunstgeschichte Österreichs.

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Im Jahr 1867 wurde am k. k. Österreichischen Museum für Kunst und Industrie (dem heutigen MAK) die Kunstgewerbeschule eingerichtet, um das österreichische Kunsthandwerk international konkurrenzfähig zu machen. Sie ist die Vorgängerinstitution der heutigen Universität für angewandte Kunst Wien, die nunmehr ihr 150-Jahr-Jubiläum feiert.

Diese Zeitspanne ist Thema des ersten Teils der Jubiläumsausstellung im MAK (Untere Ausstellungshalle). Während kurze Texte Schlaglichter auf die wechselvolle Geschichte der Angewandten werfen, bieten rund 400 Exponate Zugang zu Entwicklungen, die von ihr ausgingen und -gehen. Die Präsentation zeigt Objekte der universitätseigenen Sammlung, ergänzt durch Werke aus dem MAK und vereinzelte Leihgaben sowie etliche Dokumente aus dem Unterricht. Tausende Biografien sind mittlerweile durch Ausbildung und Lehre mit der Angewandten verbunden: darunter „Stars“ aus der Kunst-, Design- und Architekturgeschichte sowie noch kaum bekannte Namen.

Für die Ausstellungsgestaltung haben BWM Architekten eine enzyklopädische Gliederung der Themenpunkte gewählt, die zu unerwarteten Gegenüberstellungen führt. Die Entwicklung der Unterrichtsfächer wird in einer großen Genealogie in der zentralen Ausstellungshalle dargestellt. Zudem vermitteln zahlreiche Abteilungen der Angewandten in aktuellen Videos Zugänge zur heutigen Ausbildung, stellen Projekte der Studierenden vor und geben Einblicke in das Leben an der Angewandten.

Der zweite Teil der Jubiläumsausstellung (obere MAK-Ausstellungshalle) skizziert Thesen für die Zukunft und plädiert für eine Neuorientierung von Bildung, Kunst und Gesellschaft. In drei Kapiteln – „Social Turn“, „Technological Turn“ und „Cultural Turn“ – werden Trends zu Themenkomplexen gebündelt und vorgestellt. Neben zeitgenössischen künstlerischen Positionen nimmt die Ausstellung aktuelle zukunftsweisende Forschung in den Fokus und mündet in einer virtuellen Installation, die Denkanstöße und Visionen für die Zukunft zeigt.

„Zukunft ist da, wo wir uns selbst darum bemühen“, so Kurator Peter Weibel. Diesem Gedanken folgend, schafft das Kuratorenteam mit seinem Beitrag zur „Ästhetik der Veränderung“ ein interaktives Ausstellungserlebnis. Virgil Widrich und Stefan Unger von checkpointmedia sowie Pia Scharler und Gerhard Jordan von getusedtoit verstärken diesen Anspruch mit einem eindrucksvollen Gestaltungskonzept: Sie dekonstruieren den Ausstellungsraum, um ihn durch ein Spiel aus Hell und Dunkel zu verwandeln und so gekonnt zu inszenieren. Im Fokus stehen nicht Abbruch und Zerfall, sondern Aufbruch und Umbruch. Der Spot wird auf das Neue gerichtet, alte Strukturen verschwimmen im Dunkeln. Raumelemente wie Säulen und Träger tauchen in veränderter Form wieder auf, um von den BesucherInnen erobert zu werden. In dieser Kombination aus Ruine und Zauberwald können die Suche und die Neudefinition der Zukunft beginnen.

KuratorInnen: Peter Weibel, Vorstand ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, emer. o. Univ.-Prof., Universität für angewandte Kunst Wien; Gerald Bast, Rektor, Universität für angewandte Kunst Wien; Elisabeth Schmuttermeier, Kustodin MAK-Sammlung Metall und Wiener-Werkstätte-Archiv; Patrick Werkner, Kunsthistoriker, Univ.-Prof. an der Universität für angewandte Kunst Wien

Ausstellungseröffnung
14. Dezember 2017 - 19:00

Ausstellungsdauer
15. Dezember 2017 - 15. April 2018

MAK, Stubenring 5, 1010 Wien

Gerald Bast und Peter Weibel - Kuratoren im Gespräch
16. Dezember 2017 – 14:00

MAK, Stunbering 5, 1010 Wien

4th December 2017 / Exhibition

What matters now,

Tokio-Wien

Die Klasse für Ideen in Grafik und Werbung der Universität für angewandte Kunst Wien lädt herzlich zur Finissage ihrer Ausstellung ein.

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Die Ausstellung zeigt Plakate japanischer und österreichischer Studenten, welche im Rahmen eines Kooperationsprojektes zwischen der Tama Art University und der Klasse für Ideen entstanden sind.

Welche Themen beschäftigen heutige Studenten? Was erscheint Ihnen wichtig und worüber diskutieren sie? Finden sie Lösungen für Probleme denen sie sich stellen? Sind es in Japan und Europa dieselben Themen über die junge Menschen nachdenken?

Die Plakate, die parallel auch an der Tama Art Universität ausgestellt werden, zeigen unterschiedliche Herangehensweisen und Ergebnisse aus Tokio und Wien.

Wir bitten um Rückmeldung: www.facebook.com/klassefuerideen/events oder ichkommegerne@klassefuerideen.at

Finissage: 4. Dezember 2017, 19 Uhr
Ausstellung: 27. November - 4. Dezember 2017

Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien, Lichthof B

15th November 2017 / Presentation

Die Handschrift der Täter. Aus der Arbeit eines Kriminalisten

Die Klasse für Grafik Design und die Abteilung für Kulturwissenschaften der Universität für angewandte Kunst Wien laden zum Vortrag von Manfred R. Hecker (Wiesbaden).

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Die Untersuchung von Handschriften ist heute ein arrivierter Teilbereich der Kriminalistik etwa bei der Aufdeckung von Fälschungen oder bei Identifizierung von Tätern. Der Vortrag von Manfred Hecker zur Handschrift der Täter gibt Einblick in die Arbeit des Kriminalisten und in die Entwicklung der wissenschaftlichen Methoden der Handschriftenuntersuchung im 20. Jahrhundert. Im Mittelpunkt stehen

- Die Psychomotorik des Schreibens
- Die physikalisch-rechnerischen Untersuchungsmethoden
- Die Methoden der Schreiberidentifizierung

Manfred R. Hecker ist einer der bedeutendsten Experten der kriminalistischen Handschriftenuntersuchung. Hecker war ab 1970 Mitarbeiter im Deutschen BKA (Bundeskriminalamt), ab 1974 Leiter der Fachgruppe Handschriften, von 1981 bis zur Pensionierung Leitender Wissenschaftlicher Direktor. 1996 Promotion zum Dr.jur. an der Humboldt-Universität zu Berlin. Im Jahr 2000 erfolgte die Habilitation an der Rechtsuniversität Breslau. Publikationen (u. v. a.): Handschrift und Geschlecht (2003); Traktat über den Wissenschaftlichkeitsanspruch in der forensischen Schriftvergleichung. (2000); Forensische Handschriftenuntersuchung (1993).

 

Mittwoch 15.11.2017, 18.00 Uhr
Seminarraum 2, Dachgeschoß
Oskar Kokoschka Platz 2 (Eingang Stubenring 3)

Posterdesign: Mato Vincetić

 

26th October 2017 – 28th October 2017 / Workshop

Workshop with Erik Kessels

Every year, the Institute of Design organises an interdisciplinary workshop for a total of 18 participating students. This year´s three-day workshop »Fabulous Failures« will be held by Amsterdam-based artist, designer and curator Erik Kessels.

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About the workshop
Nowadays most art, design and photography are portraying perfection. Contemporary popular culture is drowning under a tidal wave of superficiality and over-perfection. Posed, polished and controlled. As if it were a reflection of our endless search for clarity and calmness and an antidote for the chaos in our lives. Technology allows us to refine the desired illusion of perfection even more. Digital techniques have created an abundance of images. We shoot and shoot until we get it right. The imperfect pictures get deleted and the good ones get a filter or a touchup.

In our perfection-obsessed culture we shy away from errors and that is, in Erik Kessels opinion, a disaster. An overabundance of skills and technological crutches eliminate the possibility of beautiful mistakes, of stunning failures and any result other than exactly what the maker set out to achieve.

Failing is something artists and creatives should more and more take as a subject for their work.

This workshop stimulates students from different disciplines to fight perfection, embrace serendipity and search for fabulous failures. In a three-day workshop Kessels will search together with the students what to find in their own 'back garden' and how to use this in their own work. Subjects like questioning your own confidence and creating from a 'wrong' direction will pass in these days. Finally every student will create a work in these days starting from a failure. All these Fabulous Failures will be shared at the end of the workshop.

About Erik Kessels
Erik Kessels is a Dutch artist, designer and curator with great interest in photography. Erik Kessels is since 1996 Creative Director of communications agency KesselsKramer in Amsterdam and works for national and international clients such as Nike, Diesel, J&B Whisky, Oxfam, Ben, Vitra, Citizen M and The Hans Brinker Budget Hotel.

As an artist and photography curator Kessels has published over 50 books of his ‘re-appropriated’ images: Missing Links (1999), The Instant Men (2000), in almost every picture (2001-2015) and Wonder (2006). Since 2000, he has been an editor of the alternative photography magazine Useful Photography.

For the DVD art project Loud & Clear he worked together with artists such as Marlene Dumas and Candice Breitz. Kessels writes regular editorials for numerous international magazines. He lectured at the D&AD Presidents Lecture and at several international design conferences such as in Singapore, Goa, NY, Toronto and Bangkok. He has taught at the Gerrit Rietveld Academy (Amsterdam), Écal (Lausanne) and at the Amsterdam Academy of Architecture where he curated a celebration of amateurism.

Kessels made and curated exhibitions such as Loving Your Pictures, Use me Abuse me, 24HRS of Photos, Album Beauty and Unfinished Father . He als co-curated an exhibition called From Here on together with Martin Parr, Joachim Schmid, Clement Cheroux and Joan Fontuberta.

In 2010 Kessels was awarded with the Amsterdam Prize of the Arts, in 2016 nominated for the Deutsche Börse Photography Prize and is often seen as the most influential creative of The Netherlands.

http://www.kesselskramer.com/
http://www.kesselskramerpublishing.com/

25th October 2017 / Lecture

Erik Kessels talks about Fabulous Failures

The Institute of Design is very pleased to welcome Erik Kessels and invites to his lecture at the University of Applied Arts on October 25, 2017.

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About the talk
We live in an age where most of our tools we use are close to perfection. Our computers, phones, applications and navigation systems make no mistakes. Perfection is not a really good starting point to create new ideas, so to sometimes deliberately go towards a mistake and from their find a new direction is actually something good. Society teaches us to avoid mistakes, but for creative people and innovators they are essential.

Erik Kessels will speak about his new book Failed It! How mistakes inspire him and how he makes works out of it.

About Erik Kessels
Erik Kessels is a Dutch artist, designer and curator with great interest in photography. Erik Kessels is since 1996 Creative Director of communications agency KesselsKramer in Amsterdam and works for national and international clients such as Nike, Diesel, J&B Whisky, Oxfam, Ben, Vitra, Citizen M and The Hans Brinker Budget Hotel.

As an artist and photography curator Kessels has published over 50 books of his ‘re-appropriated’ images: Missing Links (1999), The Instant Men (2000), in almost every picture (2001-2015) and Wonder (2006). Since 2000, he has been an editor of the alternative photography magazine Useful Photography.

For the DVD art project Loud & Clear he worked together with artists such as Marlene Dumas and Candice Breitz. Kessels writes regular editorials for numerous international magazines. He lectured at the D&AD Presidents Lecture and at several international design conferences such as in Singapore, Goa, NY, Toronto and Bangkok. He has taught at the Gerrit Rietveld Academy (Amsterdam), Écal (Lausanne) and at the Amsterdam Academy of Architecture where he curated a celebration of amateurism.

Kessels made and curated exhibitions such as Loving Your Pictures, Use me Abuse me, 24HRS of Photos, Album Beauty and Unfinished Father . He als co-curated an exhibition called From Here on together with Martin Parr, Joachim Schmid, Clement Cheroux and Joan Fontuberta.

In 2010 Kessels was awarded with the Amsterdam Prize of the Arts, in 2016 nominated for the Deutsche Börse Photography Prize and is often seen as the most influential creative of The Netherlands.

kesselskramer.com
kesselskramerpublishing.com

 

Posterdesign: Mato Vincetić

Wednesday 25th October, 6.30 pm

Seminarraum 2, University of Applied Arts Vienna
Oskar Kokoschka Platz 2

Free admission!

25th October 2017 / News

Open House 2017

Save the date!
Am Mittwoch 25. Oktober 2017 öffnet die Angewandte von 10 bis 18 Uhr ihre Türen und lädt herzlich zum OPEN HOUSE 2017.

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Auch in diesem Jahr besteht die Möglichkeit, Einblicke und Informationen zu den unterschiedlichen Studienrichtungen aus erster Hand zu erhalten.

 

Hier das detaillierte Programm des Institut für Design:

ANGEWANDTE FOTOGRAFIE UND ZEITBASIERTE MEDIEN, Maria Ziegelböck
11–17 Uhr
Wiesingerstrasse 6
Die Studios der Abteilung sind für BesucherInnen geöffnet. Studierende zeigen ihre
Arbeiten und geben Informationen zum Studium.

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GRAFIK UND WERBUNG, Matthias Spaetgens
10–18 Uhr
Oskar Kokoschka Platz 2, 1. Stock
Studierende und Lehrende geben Einblicke in aktuelle Projekte, beantworten Fragen zu Studium und informieren uber die Zulassungsprufung.

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GRAFIK DESIGN, Oliver Kartak
10–16 Uhr

Oskar Kokoschka Platz 2, Dachgeschoß
MitarbeiterInnen und Studierende informieren im Atrium vor der Klasse über Studium
und Aufnahmeverfahren und zeigen Arbeiten der vergangenen Studienjahre.
12.30 Uhr
Studierende präsentieren im Seminarraum 2 ausgewählte Arbeiten, geben Einblick in
die Arbeitsprozesse der Abteilung und stehen für Fragen zur Verfügung.

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INDUSTRIAL DESIGN 1
10–18 Uhr
Vordere Zollamtsstrasse 3, Erdgeschoß
Lehrende geben anhand von ausgewählte Arbeiten Einblick in das Studium und
stehen für Fragen – das Zulassungsverfahren, das Curriculum und dessen Besonderheiten im nationalen und internationalen Vergleich, die Schwerpunktsetzung
von ID1 betreffend – zur Verfügung.

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INDUSTRIAL DESIGN 2, Anab Jain
2 Sessions: 11–12 und 14–15 Uhr

Vordere Zollamtsstrasse 3, Erdgeschoß (Studio)
Studierende präsentieren in zwei Sessions ihre Projekte in Pecha-Kucha-Vorträgen und erzählen über ihre Erasmus-, Praktikums- sowie Ausstellungserfahrungen.
Danach gibt es die Gelegenheit für Fragen und persönliche Gespräche.

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MODE, Hussein Chayalan
10–16 Uhr

Vordere Zollamtsstrasse 3, 3. Stock
Lehrende und Studierende geben Auskunft über das Ausbildungsziel, das Studium
sowie die Zulassungsprufung. Herausragende Arbeiten von Studierenden der Modeklasse werden im Rahmen eines Videos der „Show Angewandte 17“ gezeigt.
12 und 15 Uhr Führungen durch die Modeklasse.

7th October 2017 / News

Tribute to Paolo Piva

In Gedenken an Paolo Piva, Professor der Abteilung Industrial Design 1 und langjährigen Leiter des Institut für Design, lädt die Angewandte im Rahmen der Vienna Design Week zu einem Roundtable-Gespräch mit Weggefährt_innen des Designers und Architekten.

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Paolo Piva, exzellenter Designer und Architekt mit großer internationaler Reputation, leitete mehr als 25 Jahre die Klasse für Industrial Design an der Universität für angewandte Kunst Wien. In seiner unnachahmlichen Art hat er es verstanden, das kreative Potenzial seiner Studentinnen und Studenten zu erkennen, sie auf subtile Weise auf den Weg der eigenen Stärken zu leiten und ihnen dabei entgegen dem lauten und rasenden Zeitgeist auch Zeit zu geben, ihre persönliche künstlerische Identität zu suchen und zu finden. Zum Gedenken an Paolo Piva organisiert die Angewandte einen Round Table, bei dem sich Menschen aus unterschiedlichen Bereichen seines Schaffens – Kolleginnen, Absolventen und persönliche Freunde – an ihn als Professor, Designer und Architekt erinnern.

Gerald Bast, Rektor der Universität für angewandte Kunst Wien, im Gespräch mit:
 
Marcus Bruckmann, interimistischer Leiter der Abteilung Industrial Design 1, Angewandte
Marino Folin,  Architekt, ehem. Rektor der Universitá luav di Venezia
Harald Gründl, Designer und Designtheoretiker, EOOS Design, Leiter des IDRV-Institute of Design Research Vienna
Lilli Hollein, Direktorin der VIENNA DESIGN WEEK, Kuratorin, Journalistin
Wilhelm Holzbauer, Architekt
Gustav Peichl, Architekt, Karikaturist

7. Oktober 2017, 16 Uhr
Angewandte, Stubenring 3, Ferstel-Trakt, 2. Stock, Aktsaal, 1010 Wien

Aus organisatorischen Gründen wird um Anmeldung gebeten:
info@uni-ak.ac.at

Foto: Elfie Semotan

5th October 2017 / News

150 Jahre Universität für angewandte Kunst Wien

DIE ANGEWANDTE FEIERT!
Donnerstag, 05. Oktober 2017

Anlässlich des 150-jährigen Bestehens lädt die Universität fur angewandte Kunst Wien zur Auftaktveranstaltung ins Gartenbaukino.

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Oberhuber, die das Haus stark prägten, sind eingeladen uber ihre Zeit an der Angewandten zu sprechen. Weitere Programmpunkte sind die Präsentation des Jubiläumsbandes, der in der Edition Angewandte im De Gruyter Verlag erscheint, sowie Filme mit Interviews von Professorinnen und Professoren.

Die Angewandte feiert. In diesem Sinne stellen sich die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter sowie Lehrende hinter die Decks und legen ihre Lieblingshits auf.
Um Anmeldung unter info@uni-ak.ac.at wird gebeten.

Donnerstag, 5. Oktober 2017
Gartenbaukino, Parkring 12, 1010 Wien
Einlass: 19 Uhr
Beginn: 19.30 Uhr
Party mit DJ-Line: 20.30 Uhr

Weitere Veranstaltungen im Rahmen des Jubiläumsjahrs 2017/18:
http://www.dieangewandte.at/aktuell/aktuell_detail?artikel_id=1505377009490

Posterdesign: Sarah Borinato, Marianne Stålhös, Carina Stella
Klasse für Grafik Design, www.klassekartak.com
Photographer: Mario Ilic

27th June 2017 – 11th July 2017 / Exhibition

the essence 2017

Annual exhibition of the University of Applied Arts Vienna.

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The highlight of an academic year at the Angewandte is the annual exhibition
"The Essence". "The Essence" showcases the origins and development processes of selected individual and group projects by students and graduates from the preceding winter and summer semesters. They represent the various art and design departments as extraordinary idea workshops with their own unique profile. Together with lecturers and students curators organise an exhibtion of the most intriguing projects Architecture, Industrial Design, Fine Arts, Stage Design, Design, Conservation and Restoration, Media Art, and Language Art, staging them in a prominent museum context in Vienna: art and design as a seismograph of a changing society, as a form-giver of society, as an institution that provokes change.

Opening:
27th June, 7 pm

Duration of the exhibition:
28th June – 11th July

Alte Post, 1010 Wien

Posterdesign: Sarah Borinato, Marion Müller, Marianne Stålhös

13th June 2017 / News

SHOW ANGEWANDTE 17

The University of Applied Arts Vienna announces the Show of its Fashion Department, headed by Hussein Chayalan

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As every year the department of fashion design class at the University of Applied Arts Vienna will be holding the country's most-esteemed fashion show. Under the direction of Hussein Chalayan graduates and students will be presenting their latest collections at an event that you are most cordially invited to attend.

Fashion design training with top professors

The Show Angewandte was initiated in order to enable students to present their creations within the context of a professional fashion show. The most promising talents of the Fashion Department at Angewandte – the only Austrian institution offering a university-level diploma in the field of fashion design – show their collections that have been created under the guidance of internationally renowned fashion designer and professor of the department, Hussein Chalayan. The Show Angewandte has become one of the biggest and most demanded fashion shows in the country. It is widely known nationally as well as internationally not only among fashion experts and has achieved excellent reputation over the years.

Since the early 1980s the chair of the fashion class has been filled by international fashion stars in high demand such as Karl Lagerfeld, Jil Sander, Vivienne Westwood, Helmut Lang, Raf Simons, Viktor & Rolf, Bernhard Willhelm or – like the present head of the class – Hussein Chalayan. Graduates of the fashion class have gone on to create their own labels such as Sagan Vienna, Bless, GON, Petar Petrov, Ute Ploier oder Wendy&Jim, have assumed top-level positions in the Austrian and international fashion sector or with renowned fashion companies such as Balenciaga, COMME des GARÇONS, J.W. Anderson, Lanvin, Prada, Louis Vuitton, to name only a few.

Thursday, 13 June 2017
Orangerie Schönbrunn
Schönbrunner Schloßstraße 47
1130 Vienna
U4 Schönbrunn

Show 1 - Doors 5:30 pm, Start 6 pm

Show 2 - Doors 8 pm, Start 8:30 pm

Tickets from 10 April 2017:
www.oeticket.com
Ticket pre-selling: 25 €
Tickets box office: 32 €

Photo: Attila Lajos by Luca Fuchs / Applied Photography and Time-Based Media

7th June 2017 / Lecture

Gastvortrag Arne Reimer

»long play«

„Long Play“ ist ein einfühlsames Fotobuch über die Ära der Langspielplatte. In den letzten zehn Jahren hat der Fotograf Arne Reimer alte Schallplattenläden und ebenso Plattensammler in Europa und in den USA aufgesucht. Seine zeitgenössischen Portraits als auch seine Interieuraufnahmen widmen sich behutsam der Vergangenheit.

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In seinem Vortrag stellt Reimer das Buch und das Projekt „long play“ vor und legt den Fokus auf das Thema Plattencover und Fotografie:

Im digitalen Zeitalter erleben wir seit einigen Jahren ein Revival des damals wichtigsten Leitmediums einer Musikkultur: der Schallplatte. Nach der Einführung der CD 1982 wurde der LP immer wieder ihr Ende vorausgesagt.

Fast 50 Jahre war die Schallplatte mit ihrer Hülle der Gegenstand, wo Fotografie, Typografie und Musik eine enge Verbindung eingehen. Eine ansprechende Hülle wurde genauso wichtig wie der Inhalt. Dabei entwickelten sich die 31,5 mal 31,5 Zentimeter zur experimentellen Spielfläche von Fotografen, Gestaltern und Künstlern.

Wer verbirgt sich hinter den bekannten Covern, die oft zu Objekten einer populären Kultur wurden? Wie wurde das Medium Fotografie gezielt eingesetzt?

7. Juni 2017, 10 Uhr
Applied Photography and Time-based Media
1010 Wien, Wiesingerstrasse 6/6

Foto: Arne Reimer
long play, koenig books, text by Ulf Erdmann Ziegler, Cologne 2016. 24,3 x 30 cm, 156 S. mit 98 Abb., broschiert - Text in engl. Sprache

9th May 2017 / Presentation

roadstories on design 2017

Public discussions with alumni of the Institute on work and life after graduation.

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Every year the Institute of Design invites three alumni from its various departments to relate their personal experiences after graduation, as part of a series of events called »Roadstories on design«.

In a panel discussion the alumni offer a personal glimpse into their everyday (working) life and its ups and downs, they talk about their decision-making processes and discuss the full gamut of their careers.

This year, we are pleased to welcome:

MARIO GAMSER, diplom 2013, ID1 + Diplom 2014, Fashion
BERNHARD RANNER, Diplom 2011, ID2
MIRKO FINA, Diplom 2012, Graphic and Advertising


We hope to see many of you there!

Tuesday 9 May 2017, 6.30 pm
Seminarraum 2, University of Applied Arts

28th February 2017 / News

New head of Industrial Design 2: Anab Jain

The Institute of Design is pleased to welcome Anab Jain as the new Head of Industrial Design 2.

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Anab Jain is known as a designer, filmmaker, entrepreneur and provocateur. She wears many hats, and brings them all together at her award winning future-facing design and innovation company, Superflux where she hopes to realise the vision of the studio as a new kind of design practice, responsive to the challenges and opportunities of the twenty-first century. Based in London and India, Superflux is both a consultancy and a lab, operating in the realm of emerging technologies—everything from drones to the Internet of Things to innovative products and technology across many categories—for business, cultural, and social purposes.

Superflux's work is currently focused around autonomous systems, civilian drones, the Internet of Things, and various other strands of civic innovation, strategy, futures and the general impact of new technologies. The company recently won the UK Government's Internet of Things competition for their design of a compact air quality monitoring and GPS tracking sensor that can be easily fitted to child’s pushchair.

Educated in India, Vienna, and London, Anab Jain has an MA with distinction in Interaction Design from the Royal College of Art, London (2005). Since then, she has consulted on both strategic and speculative design and technology projects for clients such as Microsoft Research, Nokia, Design Council and NESTA. Her experience and knowledge of design, emerging markets, new technologies and innovation has led her to be invited as a speaker for conferences worldwide.

The recipient of the Award of Excellence ICSID, UNESCO Digital Arts Award, and Grand Prix Geneva Human Rights Festival, Jain has also presented her work at MoMA, NY, Apple Computers Inc, Mattel HQ, London Design Festival and British Council amongst others. Her work has been profiled in the WIRED UK, Guardian Business Supplement, Popular Science, Marie Claire and Blueprint among others.

»Our work at Superflux investigates the complexities of our rapidly changing technological landscapes, and the social, political, economic, and cultural implications of such changes. Building on our experience and interests, it is my hope that I can bring a mode of enquiry amongst students and nurture an open-ended, critical, politically, and socially relevant creative position. I hope that the course will equip them with the capacity to act and excel in our rapidly changing and increasingly complex world; whether they work as independent designers, within organisations or create entirely new modes of activity. 

I am genuinely excited about the opportunity to share ideas and be inspired by an exceptionally talented group of students as well as a supportive team of tutors and administrators in this endeavour.«

superflux.in

27th February 2017 – 3rd March 2017 / News

Entrance Exam 2017

Submission of Portfolio and Exam:
27 February – 3 March 2017

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Admission to an Institute of Design Diploma programme is possible after successfully passed entrance exam, during admission period of the subsequent winter semester.

Specific information explaining what we look for in your portfolio of work can be found on each department page, so we recommend that you read this carefully before applying!

As a result of extensive reconstruction work at our University some of the departments of the Institute of Design moved. You´ll find the new addresses below:

Applied Photography
Wiesingerstrasse 6, 1010 Wien

Fashion
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

Graphics and Advertising
Oskar Kokoschka Platz 2, 1st floor

Graphic Design
Oskar Kokoschka Platz 2, attic floor

Industrial Design 1
Vordere Zollamtsstrasse 3

Industrial Design 2
Vordere Zollamtsstrasse 3

Theory and History of Design
Postgasse 6, 2nd floor

Computer Studio
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

Video Studio
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

31st January 2017 / Presentation

Arbeitstitel: Teaser

The FASHION CLASS presents:

ONE NIGHT + 39 STUDENTS + 4 LOCATIONS

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i slightly tickle you, softly stroke your hand. your arm. your neck. your breasts. your hips. your legs. your feet. your ears. your fingers. your genitals. i crawl all over you. i infold all of you. i cover you.
absorbing your smell. your sweat. we are best friends. we are colleagues. we are brothers. we are sisters. we are lovers. if you want me.

video
installation
performance

catch the process

31.01.2017
19:00–22:00
starting point: schikaneder


afterparty
modeklasse x VW Dance Squad
22:00–04:00
schikaneder

26th January 2017 / Presentation

FOKUS ANGEWANDTE

Abschlussarbeiten Wintersemester 2016/17

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Fokus Angewandte zeigt die Abschlussarbeiten von AbsolventInnen des Wintersemesters 2016/17 der Studienrichtungen Architektur, Bildende Kunst, Design, Industrial Design, Konservierung und Restaurierung, Lehramt, Medienkunst, Sprachkunst und TransArts.

Die AbsolventInnen präsentieren ihre Arbeiten an der Angewandten und deren Exposituren und stehen für Gespräche und Fragen zur Verfügung.

26. Jänner 2017, 12-18 Uhr
Universität für angewandte Kunst Wien

23rd January 2017 / Lecture

Lecture

Sergio Mugnaini

 „Is your forward thinking backward?“

More than just ‘digital thinking’, nowadays it is necessary to have a ‘digital mindset’ to change the way an advertising agency works. Are you ready to discuss how creatives should embrace new ways of working?

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Sergio is one of the most awarded and experienced digital creatives worldwide. He believes the creative process plunges into unprecedented crossing experiments with the problems of everyday life. And technology will be a perfect toy to transcode those problems in opportunities and solutions for clients.
Sergio has worked for Ogilvy, JWT, DM9DDB, AlmapBBDO, Goodby Silverstein & Partners, AKQA, Laducca and now he is an Executive Creative Director at DPZ&T, from Publicis Group. Sergio won Golden Awards for all relevant festivals like the Cannes Festivals, One Show, Art Directors Club NY, New York Festivals, Clio or D&AD. He has also participated on international interactive juries for shows such as Canneslions, One Show or D&AD.

In 2005 he was elected the creative of the year in MSN/MMonline, and the same year he led Almap BBDO to be elected the agency of the year. In 2007 and 2008 Almap BBDO was among the 10 most awarded agencies, and in 2009, the company was in the top 5 in the Gunn Report Interactive. In 2010, Sergio helped AlmapBBDO to achieve "Agency of the Year", at Cannes Festival. Finally, in 2013, Loducca was elected top 5 Independent agency of the Year at Cannes Festival.

He has a degree in Communication and he completed his studies at the School of Visual Arts in New York. Recently, he graduated from the Berlin School of Creative Leadership in Berlin.

23 January 2017, 7 pm
University of applied Arts Vienna
Oskar Kokoschka-Platz 2, Hörsaal 1

28th November 2016 – 30th November 2016 / Workshop

Put on the velcro slippers. Enter the Shower.

Every year, the Institute of Design organises an interdisciplinary workshop for a total of 18 participating students. This year´s hands-on workshop »Put on the velcro slippers. Enter the shower« will be held by London-based artist Joseph Popper.

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In this workshop the participants will imagine mundane moments in future situations. They will work at 1:1 scale to craft individual encounters in time, scenarios where ‘real life’ meets the sublime: where human (or non-human) needs and desires coincide with a place and activity.

Joseph Popper examines space travel and other human technological endeavours by imagining future narratives and simulating fictional experiences. His works depart from developments of the emerging present and seek to project toward things to come. His narratives often feature a lone character reaching beyond the limits of mundane reality.

Popper employs handcrafted imagery and built environments in his approach which expose the honesty and rigour of his process. Everyday objects, simple materials and found locations transform into props and stages for playful, critical fictions where the normal is made fantastic.

josephpopper.net

20th October 2016 / News

OPEN HOUSE 2016

Save the Date: October 20, 2016

The Open House 2016 offers insights into all the studios, workshops and laboratories of the University of Applied Arts Vienna.

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If you’ve always fancied studying with us, but want a bit more insight and advice on applying, this is the event for you!

Interested persons are invited to gather information from the teaching staff and students about the university and its courses and this will be the perfect opportunity to find out more about our wide range of programmes from people in the know.

Find more information here:
http://angewandte.at/termine/open_house_2016_20-10-2016

2nd June 2016 / News

symposium:

undesign

What does it mean when the outcome of a design process is the decision not
to produce an object? Is this a design decision? How can designers work
outside the narrow constraints of the profession and deal with real world
issues? Is design for behaviour change an appropriate tool and what are the
limitations of this approach? How might Śundesigną processes be used as a
medium through which to investigate a design issue?

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This symposium explores new and emergent critical positions in design
through the concept of Śundesigną. Led by a panel of international designers
and design researchers, the symposium takes the concept of Śundesigningą to
mean reducing, simplifying, removing or eliminating design (and complexity).
Building on the tradition of critical design, it aims to uncover and examine
new functions for contemporary design.

Speakers: Marloes ten Bhömer, Jochen Eisenbrand, Francisco Laranjo, Ramia
Mazé, Sarah Owens, Catharine Rossi, Thomas Thwaites, Maiko Tsutsumi

The symposium is convened by Björn Franke for the Department of History and
Theory as part of the FWF Research Project "Émigré Design Networks and the
Founding of Social Design"
, led by Alison J. Clarke.

2 June 2016
University of Applied Arts Vienna
Heiligenkreuzer Hof, Refektorium
Schönlaterngasse 5
1010 Vienna

http://www.designhistorytheory.at/events

http://www.eventbrite.com/e/undesign-tickets-21335443887

22nd February 2016 – 26th February 2016 / News

Entrance Exam 2016

Submission of Portfolio and Exam:
22 – 26 February 2016

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Admission to an Institute of Design Diploma programme is possible after successfully passed entrance exam, during admission period of the subsequent winter semester.

Specific information explaining what we look for in your portfolio of work can be found on each department page, so we recommend that you read this carefully before applying!

As a result of extensive reconstruction work at our University some of the departments of the Institute of Design moved. You´ll find the new addresses below:

Applied Photography
Wiesingerstrasse 6, 1010 Wien

Fashion
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

Graphics and Advertising
Oskar Kokoschka Platz 2, 1st floor

Graphic Design
Oskar Kokoschka Platz 2, attic floor

Industrial Design 1
Vordere Zollamtsstrasse 3

Industrial Design 2
Vordere Zollamtsstrasse 3

Theory and History of Design
Postgasse 6, 2nd floor

Computer Studio
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

Video Studio
Vordere Zollamtsstrasse 3, 3rd floor

19th January 2016 / Lecture

LIA

»What you move is what you get«

Austrian artist LIA is considered one of the pioneers of software and net art and has been producing works since 1995. Her practice spans across video, performance, software, installations, sculpture, projections and digital applications.

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The artist’s primary working material is code, which consists of LIA translating a concept into a formal written structure that then can be used to create a “machine” that generates real-time multimedia outputs. Since her concept is fluid - opposed to the formality of the written code that requires engineered precision - the translation process between machine and artist can be viewed like a conversation. The process is repeated until LIA is satisfied with the machine’s interpretation; at which point the generative framework, in which the artwork can develop, is considered finished.

LIA’s works combine traditions of drawing and painting with the aesthetics of digital images and algorithms, characterised by a minimalist quality and by an affinity with conceptual art. She focuses on the translation of certain experienced principles into abstract forms, movements and colours in order to allow the viewer to explore the same on a subconscious level.

LIA lives and works in Vienna.

www.liaworks.com

19th January 2015, 7pm
Seminarraum B, Altbau Dachgeschoß
Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschkaplatz 2

17th December 2015 / Exhibition

Bookrelease –

Lost: the story of refugees

Nach viel Erlebtem, langen Nächten und weiten Reisen ist es nun soweit. Wir möchten Euch zur Buchvorstellung von Lost – the story of refugees einladen!

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Derzeit sind ca. 60 Millionen Menschen weltweitauf der Flucht vor Krieg, politischer Verfolgung und Unterdrückung. In vielen Ländern, auch in Europa, stoßen sie auf Ablehnung oder Diskriminierung. Wir sind ein Kollektiv aus jungen Fotografen, Reportern und Grafikern die diese Menschen vor, nach und während der Flucht begleitet haben. Wir sehen es als selbstverständlich an, den Flüchtlingen ein Gesicht zu geben und ihren Geschichten eine Projektionsfläche zu bieten. Unsere Recherchen führten uns über die Länder des Balkans, vor die Tore von Ungarn und bis in Österreichs überfüllte Flüchtlingslager. Aus diesen Impressionen ist ein Buch entstanden.

Ein Buch, dass die Emotionen, Eindrücke und Lebensgeschichten der Flüchtlinge anders wiedergibt, als Massenmedien und Politik es tun. Wir geben ein Buch heraus, das man sich wie einen stummen Zuseher vorstellen kann. Ein Buch, dass Vergangenheit, Zukunft und Gegenwart in einem Porträt spiegelt.

Donnerstag 17.12.2015, 19 Uhr
HERR LEUTNER
Westbahnstrasse 27-29
1070 Wien

refugeeslost.com

15th December 2015 / Presentation

Musikalische Lesung

Eine Träne. Ein Lächeln.
Meine Kindheit in Damaskus


Luna Al-Mousli liest aus ihrem Buch
in Begleitung des syrischen Musikers Salah Ammo

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 »Vierzehn Jahre meines Lebens verbrachte ich in einer der ältesten Städte der Welt – in Damaskus. Mit 44 Geschichten aus meiner Kindheit und Jugend gebe ich einen Einblick in das Leben dieser Stadt. Ich erinnere mich an Orte, die nicht mehr existieren, und an Menschen, die nicht mehr sind, wo sie einmal waren. Meine Familie ist über die Welt verstreut. Die aktuelle Lage in Syrien ist geprägt von Bürgerkrieg, Angst und Flüchtlingselend, es gibt so wenig Hoffnung, das Land je wieder aufbauen zu können. Inspiriert von Hakauwati, dem Erzähler, der das Leben mit seinen Geschichten verzaubert, verspürte ich den Drang, meinen Freunden in Europa Geschichten aus Damaskus zu erzählen. Sie sind zweisprachig: deutsch, da ich seit zehn Jahren in Wien lebe, und arabisch, da ich mein Buch mit meinen Verwandten in Damaskus teilen will.«

Wir freuen uns auf einen gemeinsamen, stimmungsvollen Abend und laden im Anschluß zu Gesprächen bei Tee und Keksen!

15. Dezember 2015, 19:00
AIL, Franz-Josefs-Kai 3, 1010 Wien

www.weissbooks.com
salahammo.com

Meine Kindheit in Damaskus
Text/Bildband, Zweisprachig (deutsch/arabisch)
Sonderformat 10 x 15 cm, Samtbezug mit Schutzumschlag 156 Seiten,
38,00 € (D)
978-3-940888-61-7
Limitierte Auflage 1.000 Ex.

 

23rd November 2015 – 25th November 2015 / Workshop

ANT!FOTO

Institute workshop with BöhmKobayashi

Every year, the Institute of Design organises an interdisciplinary workshop for a total of 18 participating students. This year´s workshop focusses on photography and the ANT!FOTO Manifesto held by Katja Stuke and Oliver Sieber.

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»Behind Böhm/Kobayashi lurk the duo Katja Stuke and Oliver Sieber, who together cover an extensive range of personas: photographers and artists, curators and exhibition organizers, designers and art book editors. Yet as they move through their photographic cosmos, it is not always so easy to determine where one identity ends and the other begins. Regardless, in their works and activities as artists and art facilitators they have long since become moderators of a very specific photographic culture.«
(Florian Ebner, 2011)

http://www.boehmkobayashi.de
http://www.antifoto.de

http://www.oliversieber.de
http://www.katjastuke.de

19th November 2015 / Presentation

Book Presentation

Marc Damm

Designed in commission of …
Conversations of graphic design

What Stefan Sagmeister talks about in a Viennese coffee house, what Mangalica pigs have to do with good design, and everything that was better before, or at least, not as bad.

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In ten interviews with clients, Carlos Toledo, Eva Dertschei, Tino Erben, Martha Stutteregger, Stefan Sagmeister and Anita Kern report on their personal experiences with commissions and clients, and provide insight into their individual work processes.

In the book "Designed in commission of … Conversations of graphic design" three generations of graphic designers, all of which studied at the University of Applied Arts Vienna, speak openly about their experiences. With additional text contributions by Erik Spiekermann, Erwin K. Bauer and Christian Reder.

Marc Damm is alumni of the department of Graphic Design at the University of Applied Arts Vienna, including a stay at the University of the Arts Berlin.
Already during his studies he worked as a designer in national and international design studios such as Kerndesign, Fuhrer Wien, Studio Dumbar Rotterdam, Bueronardin und BueroX Wien. In 2014 he set up his own studiospace in Vienna.
Member of the Typographic Society Austria and designaustria. 

www.marcdamm.com

Presentation
Thursday 19 November, 6pm
Lichthof B

11th November 2015 / Lecture

Lucy McRae

The Department of Industrial Design 2 and the Institute of Design present a lecture given by Lucy McRae who is a sci-fi artist, director and self proclaimed body architect probing the frontiers of the body, health and human adaptability.

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Dousing technology in femininity she responds to complex future scenarios, inventing visually iconic experiences that connects science with imagination.

Lucy McRae is an artist who straddles the worlds of fashion, technology and the body. Trained as a classical ballerina and architect, her work – which is inherently fascinated with the human body – involves inventing and building structures on the skin that reshape the human silhouette. Her provocative and often grotesquely beautiful imagery suggests a new breed: a future human archetype existing in an alternate world. The media call her an inventor; friends call her a trailblazer. Either way, Lucy relies on instinct to evolve an extraordinary visual path that is powerful, primal and unique.

Lucy McRae’s Ted Talk
www.ted.com/speakers/lucy_mcrae

Lecture Lucy McRae
Wednedsday Nov 11th, 5.30 pm
Seminarraum B
University of Applied Arts Vienna

10th November 2015 – 9th January 2016 / News

Insect hive on Kickstarter

Industrial Design 2 alumna Katharina Unger and LIVIN Studio just launched their Insect hive on Kickstarter!

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Grow healthy and sustainable food in the form of insects in your home! With LIVIN Studio‘s beautiful and functional desktop hive for edible insects you can grow 200-500 g of protein-rich super food mealworms!

LIVIN Studio needs your help to bring the dream of becoming independent in our production of food to life! They have a great team, a ton of support, and an outstanding product, but getting production up and running is very expensive.

By backing their campaign you will help them fund:

Tooling and manufacturing costs
Metal stamping tools for the enclosure
Other production costs
FCC, CE, CSA, UL, FDA certification

Check out the whole KICKSTARTER campaign for more information and the possibility to back the campaign:

https://www.kickstarter.com/projects/1468268424/l-i-v-i-n-hive

22nd October 2015 / News

Open House 2015

Save the Date: October 22, 2015

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The Open House 2015 offers insights into all the studios, workshops and laboratories of the University of Applied Arts Vienna.

Interested persons are invited to gather information from the teaching staff and students about the university and its courses.

Find more information here:
www.angewandte.at

 

 

 

6th October 2015 / Lecture

Christoph Niemann talks about his work and the creative process

The Institute of Design is very pleased to welcome Christoph Niemann at the University of Applied Arts on October 6, 2015.

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Christoph Niemann is an illustrator, artist, and author. His work has appeared on the covers The New Yorker, Time, Wired, The New York Times Magazine and American Illustration, and has won awards from AIGA, the Art Directors Club and The Lead Awards.
His corporate clients include Google, Amtrak, Herman Miller and The Museum of Modern Art. He is a member of the Alliance Graphique Internationale.
Since July 2008, Niemann has been writing and illustrating the whimsical Abstract City, a New York Times blog, renamed Abstract Sunday in 2011.
For his column he draws and writes essays about politics, the economy, art and modern life. He has drawn live from the Venice Art Biennale, the Olympic Games in London, The 2012 Republican Convention and he has drawn the New York City Marathon - while actually running it.
Niemann is the author of many books, most recently "Abstract City". His latest project is an interactive, animated app called Petting Zoo. In 2010, he was inducted into the Art Directors Club Hall Of Fame.

The Institute of Design at the University of Applied Arts Vienna and the MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art present a lecture given by Christoph Niemann on the occasion of his exhibition »CHRISTOPH NIEMANN. Drawing the line«, which will be shown at the MAK from July 1 to October 11, 2015.

christophniemann.com

Illustration: Christoph Niemann, Design: Francesco Ciccolella

Portrait: Gene Glover

Tuesday 6th October, 7pm
Lichthof A, University of Applied Arts Vienna

Free admission! Registration required:
hello@instituteofdesign.at

25th June 2015 – 12th July 2015 / Exhibition

The Essence 2015

Annual exhibition of the University of Applied Arts Vienna.

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The highlight of an academic year at the Angewandte is the annual exhibition
"The Essence". "The Essence" showcases the origins and development processes of selected individual and group projects by students and graduates from the preceding winter and summer semesters. They represent the various art and design departments as extraordinary idea workshops with their own unique profile. Together with lecturers and students curators organise an exhibtion of the most intriguing projects Architecture, Industrial Design, Fine Arts, Stage Design, Design, Conservation and Restoration, Media Art, and Language Art, staging them in a prominent museum context in Vienna: art and design as a seismograph of a changing society, as a form-giver of society, as an institution that provokes change.

Opening:
25th June, 7 pm

Duration of the exhibition:
26th June – 12th July

Künstlerhaus, Karlsplatz 5, 1010 Wien

 

 

17th June 2015 / Lecture

Click to Add Title: The Politics of DIY Graphics

A lecture by Prof. Dr. Sarah Owens, Head of Visual Communication, Zurich University of the Arts at the department of Design Theory and History.

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We are, in our everyday life, surrounded by artefacts that have been produced by non-professional designers. In the realm of visual communication, these include presentations, advertisements, documents, handmade signs, amateur videos etc. Artefacts such as these are often produced within economic or temporal limitations and usually do not meet professional aesthetic standards. They are dismissed as being "non-design" or celebrated for their perceived authenticity. This lecture investigates how professional boundaries are negotiated via "amateur" or "DIY" graphics, thus aiming to grasp and expose the discursive foundations of the discipline.

Sarah Owens is a designer, design historian and design sociologist who focuses on the history, practice and mediation of graphic communication as well as the social and anthropological aspects of design. She currently directs the graduate degree course and co-directs the undergraduate degree course in Visual Communication at Zurich University of the Arts, where she has been teaching since 2009. She is a graduate of the University of Reading, the Royal College of Art in London, the University of Applied Sciences Augsburg and in 2009, was a fellow at the Akademie Schloss Solitude in Stuttgart.

Lecture, 17 June 2015, 10.00am
Design Theory and Histroy, Seminarraum Postgasse 6, 2 Floor

Open to the public!

12th June 2015 / Exhibition

MAK Design Salon #04

DUNNE & RABY
THE SCHOOL OF CONSTRUCTED REALITIES

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With its contemporary design interventions, the MAK DESIGN SALON in the Geymüllerschlössel extends an invitation to a dialogue across time in order to induce new perspectives and interplays between the historic ambience and current discourse in design.
 
As a collateral event of the VIENNA BIENNALE 2015: IDEAS FOR CHANGE, the designer duo Dunne & Raby have been invited to share their view of the future of design. For many years, Anthony Dunne and Fiona Raby have been considered pioneers of a conceptual design movement that makes speculations about alternative lifestyles. With their most recent publication Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming (MIT Press, 2013), they propagate an approach that uses design to illustrate and make negotiable plausible scenarios—rather than to simply visualize images of the future.
 
With The School of Constructed Realities, Dunne & Raby make use of the Geymüllerschlössel for the inauguration meeting of a fictitious school that both researches unreality and makes it the task of design. With their speculative school, the design duo invites visitors to contemplate the future, change, and the role of design.
Curator: Thomas Geisler, Curator, MAK Design Collection
 
On the Exhibition
Christoph Thun-Hohenstein, Director, MAK
Thomas Geisler, Curator, MAK Design Collection
Fiona Raby and Anthony Dunne, Dunne & Raby

Exhibition dates: 12 Jun – 4 Oct 2015

Fr, 12 June 2015, 7:00 p.m.
A collateral event of the Vienna Biennale 2015
 
MAK Branch Geymüllerschlössel
Pötzleinsdorferstraße 102, 1180 Vienna

11th June 2015 – 4th October 2015

Industrial Design 2 at Vienna Biennale 2015

THE HEALTH DISTRIBUTORS
Imagination and the Real World: Testing possible futures using parallel realities.

2051 and the pharmacy is no longer as we know it. Sitting on the high street, between doctors and hospitals, the pharmacy has a unique position as public interface. Fiction is used to sketch out an alternative world, revealing a different set of values.

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In 2051 we imagine participatory and DIY cultures continue to expand entering into hierarchical health structures. Citizens become active participants in a new kind of health culture. A pharmacy in central Vienna becomes a temporary place for social dreaming. Designing at 1;1 scale, demonstrators become tool to imagine new situations, creating a place for a collective imagination to flourish, enabling health
professionals, pharmacists and citizens to contemplate a set of alternative possibilities for our future health.

The project is a case study in the '2051:Smart Life in the City’ exhibition at the Vienna Biennale held at the MAK in June 2015.

Inspired by artist Joseph Popper’s 'Zero gravity on zero budget’ 'Hacking Hollywood' approach to science and technology futures, id2 will use the tools of Science Fiction film to make Social Fiction micro-films on zero budget.

Projects investigate: human-plant symbiosis, medicine and food combinations, visualisations of emotional health and avatar body doubles for projected health prediction.

Date: 11.06. – 04.10.
Location: MAK

viennabiennale.org

10th June 2015 / Lecture

Jan von Holleben

Playing Photography

Of pirates, fairies, dragons, monster and punks.

His childhood in the countryside with far too much freedom and love and his parents, a child therapist and a camera man have been highly influential for Jan von Holleben’s career as a photographer. Already as a teenager he started taking pictures and gave his own phantasy and imagination full scope.

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The breakthrough of the 38-year old came with his iconic series „Dreams of flying“, wherein children discover the world while lying on the ground. The play with perspectives became his signature technique. Behind all that stands the concept of the ‚homo ludens’, which states that humans learn basic skills best through play.

Jan von Holleben, born 1977 in the South of Germany, studied teacher for handicapped children in 1999 at PH Freiburg/ Germany for some boring months before heading to a brighter future as student to theory and history of photography at Surrey Institute of Art and Design in Farnham/ UK. He then, starting 2002, worked as picture editor, artistic director, photographic director and photographic agent for various magazines and agencies within the London photographic industry before taking himself serious and pretending to be photographer - decorated with far too many awards, publications and exhibitions. He still loves the game and will most likely continue for another while!

janvonholleben.com

Wednesday 10th June, 5.15pm
John Dark, Wiesingerstrasse 6

6th June 2015 / Presentation

Show 2015

Die Modeklasse am Institut für Design der Universität für angewandte Kunst Wien unter der Leitung von Hussein Chalayan präsentiert die neuesten Kollektionen ihrer Absolventinnen, Absolventen sowie Studierenden und lädt zur Show 2015.

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Die Modenschau der Modeklasse ist mittlerweile weit mehr als nur ein Höhepunkt des Studienjahres und Fixpunkt der Szene: Sie versammelt Persönlichkeiten aus der österreichischen Mode-, Kunst- und Kultur-Szene und die gesamte heimische Mode- und Textilbranche, wie sie sonst in Breite und Vielfalt bei kaum einem vergleichbaren Mode-Event in Österreich zusammen trifft. Die einzigartige Stimmung prägt den Hype um die Show Angewandte und lockt jährlich nationale und internationale Besucherinnen und Besucher zu einer der interessantesten Fashionshows des Landes. Neben der Jahresausstellung der Angewandten - The Essence - zählt sie zu den Highlights des Veranstaltungsjahres der Angewandten.

Show Angewandte 15
Samstag, 6. Juni 2015
Einlass um 19.30 Uhr, Beginn um 20.30 Uhr
Kunsthalle Wien,
Museumsquartier
1070 Wien
Museumsplatz 1

Ticket: www.oeticket.com
und an allen oeticket-Vorverkaufstellen
Vorverkauf 25€, Abendkassa 32€

12th May 2015

road stories on design

Public discussions with alumni of the Institute on work and life after graduation.

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Our guests are:

CHRISTOPH DÖTTELMAYER, Diplom 2012, Industrial Design 2
doettelmayer.com

SANDRA  REICHL, Diplom 2008, Grafik und Werbung
Studio Kolon, kolon.at

FRITJOF GIESE, Diplom 2012, Industrial Design 1
Studio Fritjof Giese, fritjofgiese.com

Expect new perspectives, intriguing outlooks and interesting insights!

Tuesday 12th May, 6.30 pm
Seminarraum B, Altbau, Dachgeschoß

4th May 2015 / Lecture

Lukas Kircher

"What the f*** is content Marketing?"

Ein Plädoyer gegen den Kommunikationsterror.

Die Klasse für Ideen in Grafik und Werbung der Universität für angewandte Kunst Wien und Prof. Matthias Spaetgens laden Sie herzlich zu einem Vortrag mit Diskussion ein.

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Nach der Meisterklasse „Visuelle Mediengestaltung“ an der Hochschule für angewandte Kunst in Wien zog es Lukas Kircher ins Editorial Design. Er gründet nach Stationen bei „Die Presse“, der „Berliner Zeitung“ und dem „stern“ im Jahr 2000 zunächst die MediaGroup Berlin. Aus ihr ging 2003 die Agentur KircherBurkhardt hervor, die 2014 mit BurdaCreative zu C3 fusionierte. Kircher leitet die Content Marketing Agentur C3 als geschäftsführender Gesellschafter und Creative Director gemeinsam mit Rainer Burkhardt und Gregor Vogelsang.

C3 ist Deutschlands meist ausgezeichnetste und größte Agentur für Content Marketing. Die Agentur hat bei einem Umsatz von über 59 Mio. Euro rund 400 Mitarbeiter. Darunter weit über 100 Journalisten, die von Print bis Social Media alle Disziplinen des Content Marketing beherrschen. Die Agentur hat Standorte in Berlin, München, Hamburg, Zürich und London.

Termin: 4. Mai 2015
Zeitpunkt: 18.30 Uhr
Ort: Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2, Lichthof A

17th February 2015 – 23rd February 2015

Entrance Exam 2015

Submission of Portfolio and Exam:
23 – 27 February 2015

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Admission to an Institute of Design Diploma programme is possible after successfully passed entrance exam, during admission period of the subsequent winter semester.

Specific information explaining what we look for in your portfolio of work can be found on each department page, so we recommend that you read this carefully before applying!

15th February 2015 – 1st July 2015

Freiraum

A collaboration between Applied Photography and Time-Based Media and Graphic Design.

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Students of Graphic Design / Prof. Oliver Kartak and Applied Photography and Time-Based Media / Prof. Matthias Koslik have been collaborating on a project since February 2015. The results are published weekly on the “Freiraum” page of the Sunday newspaper “Presse am Sonntag”.

Watch out the upcoming projects!

diepresse.com

19th January 2015 / Lecture

Niels Schrader

”Against the Template Culture in Design”

Niels Schrader is a concept-driven information designer with a fascination for numbers and data. He is founder of the Amsterdam-based design studio Mind Design and member of the AGI – Alliance Graphique Internationale. Next to his design practice Schrader has been lecturing at the Delft University of Technology, ArtEZ – Academy of Art & Design in Arnhem and Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Since 2013 he is together with Roosje Klap head of the Graphic Design department at the Royal Academy of Art in The Hague.

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Schrader considers communication to be an interactive process that requires participation through questioning. Schrader's projects frequently challenge the audience to experience the very means of communication by providing insights into the complex methods of information exchange.
His portfolio of clients includes a.o. Graphic Design Museum Breda, Museum De Paviljoens, Goethe-Institut Amsterdam and Rotterdam, Mondriaan Foundation, DutchCulture, Royal Academy of Visual Arts (Rijksakademie van Beeldende Kunsten), DasArts - De Amsterdamse School /Advanced Research in Theatre and Dance Studies, Berlage Institute, Leiden University Academy of Creative and Performing Arts, VU University Amsterdam, Delft University of Technology, KCAP Architects & Planners, Jap Sam Books, Maven Publishing, Onomatopee and Slewe Gallery in Amsterdam.

www.minddesign.info

19th January 2015, 7pm
Seminarraum B, Altbau Dachgeschoß
Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschkaplatz 2

16th December 2014 – 3rd February 2015 / Exhibition

design acts!

Die Ausstellung Design acts! bietet Einblick in die Arbeit von jungen Designerinnen und Designern und lädt dazu ein, unterschiedliche Ausrichtungen des Design bezogen auf ganz unterschiedliche Problemstellungen aus der Nähe kennenzulernen.

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Was ist Design? Begriffsbestimmungen von Design sind nicht nur äußerst vielfältig, sondern durchaus auch divergent. Sprechen wir von Design, denken wir an Produkte mit „guter Form“ und bester Funktionalität, an technische und formale Innovationen. An Design als Kommunikation. An Design als Prinzip und Prozess. An Design für den gesellschaftlichen Wandel.

Design als kreativer Prozess und Katalysator für Transformation spielt seit jeher eine Schlüsselrolle in der gesellschaftlichen Entwicklung. Design heißt immer Entwicklung und Erneuerung. Und Design lebt nicht in abstakten Räumen, sondern in ganz konkreten Bezügen und Kontexten.

In Kooperation mit der Universität für angewandte Kunst Wien stellt die Galerie Freihausgasse in Villach Arbeiten vor, die verschiedene Produktionsfelder, Zugänge und Arbeitsweisen sichtbar machen und die zeigen, wie DesignerInnen an soziale, ästhetische, ökonomische und ökologische Themen herangehen. Zu sehen sind Arbeiten aus den Bereichen Grafik Design, Industrial Design, Mode, Architektur/ [applied] Foreign Affairs, Textil, DAE (Design, Architektur, Environment) und
Social Design.

Ausstellungseröffnung: 16.12.2014, 19.00 Uhr
Galerie Freihausgasse
Freihausgasse, Villach

9th December 2014 / News

new head of fashion:

Hussein Chalayan

The Institute of Design is pleased to welcome Hussein Chalayan as the new Head of Fashion Department.

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Hussein Chalayan who has recently been appointed professor of Fashion at the University of Applied Arts Vienna was born in Cyprus's capital, Nicosia.
Chalayan grew up in London and studied at London's Central Saint Martins school of art and design graduating in 1993 with his debut collection being purchased by iconic British retailer Browns. In 1994 Chalayan started his own label and his designs have influenced the face of fashion and art ever since.
Throughout his career Chalayan has received global industry recognition. Chalayan was nominated in 1995 for the Lloyds designer of the year award and was the winner of the first Absolut creation award. In 1998 Chalayan was nominated for the Avant Garde designer at the VH1 fashion awards following this in 1999 and 2000 he won the Designer of the Year at the British Fashion Awards. This same year Vogue included Chalayan in a group of 12 designers set to change the face of fashion in the coming decade calling him the "premier intellectual designer of his generation". In 2000 Chalayan was also named in Time magazine's list of the 100 most influential innovators of the 21st century and later was named by the magazine as one of 100 all-time Fashion Icons.

Hussein Chalayan is known as fashion's storyteller, his multi disciplinary approach bridging the gap between design, art and technology. From his future-gazing garments that live outside trends to his thought provoking and unique pieces, Chalayan continues to offer the discerning consumer iconic collections. His collections are known for innovative design, impeccable tailoring, drapery and an elegant minimalist aesthetic playing with the narratives constructed around culture and anthropology. He uses techniques that reference past skills and crafts combined with current technology whilst exploring shapes and details that critique fragmentations and dislocations in contemporary environments. Chalayan designs, promotes and sells Women's ready-to-wear, Pre and Show Collection, and Menswear.

www.chalayan.com

17th November 2014 / Lecture

Vortrag

Matthias Schmidt

»Die Leitidee. Was ist sie und woher kommt sie eigentlich?«

Die Klasse für Ideen in Grafik und Werbung der Universität für angewandte Kunst Wien und Prof. Matthias Spaetgens laden Sie herzlich zu einem Vortrag mit Diskussion ein.

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Alle diskutieren darüber, wie man heute eigentlich überhaupt noch Kommunikation machen kann und in welchen Kanälen und wie man an Leute rankommt, wenn sie kein Fernsehen mehr schauen, und wenn es second screens gibt und so weiter, und so weiter.

Trotzdem sehen wir jedes Jahr in Cannes immer noch große Ideen, die es schaffen, Menschen zu bewegen. Die uns berühren. Und die ganz beiläufig wie von selbst in den unterschiedlichsten Kanälen spielen und damit alle theoretischen Diskussionen erübrigen.

Vor die große Idee hat Bill Bernbach, der Gründer von DDB, vor über 50 Jahren den Insight gesetzt: „Nothing is so powerful as an insight into human nature.“ Die großartigsten, schönsten und einfachsten Ideen von heute fußen genau wie damals auf einer tiefen, menschlichen Wahrheit.

Wie man solche Wahrheiten findet, wie daraus Ideen werden und welche Kraft sie entfalten und wie man damit jeden Tag arbeitet, das zeigt Matthias Schmidt in seinem Vortrag.

Termin: 17. November 2014
Zeitpunkt: 18.30 Uhr
Ort: Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2, Lichthof A

3rd November 2014 – 5th November 2014 / Workshop

dark room

Institute workshop with David Schalko

Every year, the Institute of Design organises an interdisciplinary workshop for a total of 18 participating students.

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David Schalko, author, director and creative mind behind many successful formats for television, is hosting a 3-day workshop for students of the Institute of Design. The focus lies on the creation of narrative and story telling techniques.

An interesting prospect!

23rd October 2014 / News

open house 2014

Save the Date: October 23, 2014

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Open house 2014 provides a great opportunity to visit the University of Applied Arts Vienna. Meet staff and students and gain in-depth information on courses, teaching and student life.

27th September 2014 – 5th October 2014 / Exhibition

Mixed Media:

Mario Gamser & Friends

presented at this year´s Vienna Design Week Debut

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The University of Applied Arts Vienna presents Mario Gamser. The presentation revolves around his two diploma projects of recent years in the fields of industrial design and also fashion. Surrounded by interventions by other protagonists in various media (architecture, text, speech, music, graphics, performance), the project explores what is essential within the accustomed: precise in detail, material-aware, realistic, potential.

Cocktail 27.9.2014 6pm
Finissage 5.10.2014 5pm

Festivalzentrale im Palais Schwarzenberg
Schwarzenbergplatz 9
1030 Wien

Detailed Information

26th September 2014 / News

applied photography and time-based media

New Study Programme starting with October 2014

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Under the premise of assuming responsibility for cultural, social, ecological, economic, and political developments, the design programme addresses established and new fields of activity in documentary photography, photojournalism, fashion photography, landscape and architectural photography, and product and advertising photography. The time-based media film, video, digital and interactive media enhance applied photography’s spectrum of activity.


ENTRANCE EXAM for 2014/15

Submission of the Portfolio:
26.9.2014 between 9.00 a.m. and 1.00 p.m.

Entrance Exam:
29.9. – 1.10.2014

Detailed Information about the Entrance Exam

25th September 2014 – 15th December 2014 / Exhibition

How Things Don't Work

The Dreamspace of Victor Papanek

Featuring rich and previously unexplored materials from the Victor Papanek archive in dialogue with the work of emerging designers from Vienna, London, and New York City, this exhibition challenges Victor Papanek’s legacy of socially committed design by bringing it into conversation with contemporary work by a new generation of speculative and critical designers.

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The exhibition’s four sections feature video, digitized slides, and print that juxtapose contemporary, speculative projects from emerging designers with visionary excerpts from the Papanek archive. Together, they create a kaleidoscopic “dreamspace” built out of fragments of our social imaginary and challenging the viewer to consider how we might design ourselves out of our dystopian present. 

Curated by Alison Clarke, Director of the Victor Papanek Foundation (University of Applied Arts, Vienna), Jamer Hunt (Director, Transdisciplinary Design graduate program, Parsons The New School for Design), and Fiona Raby (Professor, Industrial Design, University of Applied Arts, Vienna and Reader, Design Interactions, Royal College of Art, London). 

The exhibition is a collaboration between Parsons The New School for Design and the University of Applied Arts, Vienna.

SEP 26-DEC 15, 2014
Sheila C Johnson Design Center
Parsons The New School For Design
2 W. 13th Street, Ground floor, NYC
www.newschool.edu/sjdc

16th June 2014 / Lecture

Jianping He

In Between

Jianping He, der auf Einladung von Oliver Kartak als Jurygast an den Diplomprüfungen des Instituts für Design teilnehmen wird, beleuchtet in seinem öffentlichen Vortrag mit dem Titel »In between« die Unterschiede zwischen chinesischem und europäischen Design anhand ausgewählter Plakatbeispiele. He wird an diesem Abend außerdem Einblicke in einige seiner Buch, Plakat und Corporate Design Projekte geben.

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Jianping He wurde in China geboren und lebt derzeit in Berlin, wo er als Grafikdesigner, Professor und Verleger arbeitet. 
Er erhielt unzählige internationale Preise wie ua. ADC New York: Silber (2008), Bronze (2010, 2011); Internationale Poster Bienniale Warschau: Silber (2001, 2010); Award for Typographic Excellence TDC New York und TDC Tokyo (2007-2001). Hes Einzelausstellungen waren ua. in Deutschland, Hong Kong, Taiwan und Malaysien zu sehen. Er ist Mitglied der Professional Examination Association und der Designschule ESAG, Paris sowie der Alliance Graphique Internationale.


hesign.com

Termin: 16. Juni 2014
Zeitpunkt: 19 Uhr
Ort: Seminarraum B, Altbau, Dachgeschoß
Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2

3rd June 2014

show angewandte 14

Die Modeklasse der Universität für angewandte Kunst Wien unter der Leitung von Bernhard Willhelm lädt zur Show Angewandte 14 ein.

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Zeitgenössische und visionäre Mode, vielfältig und auf technisch höchstem Niveau, jedes Jahr neu und überraschend inszeniert, dafür steht die Show Angewandte der Modeklasse an der Universität für angewandte Kunst Wien wie keine andere Mode-Veranstaltung in Österreich.

Nicht nur die Mode der nächsten Generation aus der Talenteschmiede Modeklasse unter der Leitung von Bernhard Willhelm sondern auch eine einzigartige Stimmung prägen den Hype um die Show Angewandte und locken jährlich rund 1500 BesucherInnen zur Show. Bei einer der größten und medial präsentesten Modenschauen des Landes treffen sich die österreichische Mode-Szene, Talent Scouts und Opinion Leader aus der internationalen Modeszene und ein breites mode- und kulturinteressiertes Publikum, um die Abschlusskollektionen der rund 50 Studierenden zu feiern.

In mehr als 200 von Hand gefertigten Outfits samt Schuhen, Accessoires und Styling manifestieren die Studierenden am 03. Juni 2014 einmal mehr ihre Leidenschaft für Mode auf handwerklich und technisch höchstem Niveau. Zahlreiche im Rahmen der Show verliehenen Preise und Awards unterstreichen das hohe Potenzial der gezeigten Arbeiten.

Bernhard Willhelm, deutscher Modedesigner und seit 2009 Leiter der Modeklasse steht für Vielfalt, künstlerische Freiheit und überrascht jedes Jahr mit spannenden Raumkonzepten und außergewöhnlichen Show-Settings. Die Modeklasse an der Angewandten ist in Österreich die einzige Ausbildungsstätte mit universitärem Abschluss im Studienzweig Mode und zählt zu den wichtigsten Ausbildungsstätten für zeitgenössische Mode weltweit.

Ticketvorverkauf
www.oeticket.com

Termin: Dienstag, 3. Juni 2014
Zeitpunkt: Einlass: 19.30 Uhr, Beginn: 20.30 Uhr
Ort: Karl-Farkas-Gasse 19, 1030 Wien
U3 Erdberg, 18, 71, 74A

3rd June 2014 / Seminar

Design Research Seminar

Setting up a laboratory of material life: Can anthropology and the studio mix?

Adam Drazin, Department of Anthropology, University College London, UK

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What happens when new materials, theories and practices of making, are brought together in a laboratory setting of designers and anthropologists? Dr. Adam Drazin, director of Culture.Materials.Design at the Department of Anthropology, University College London, explores how dialogues with institutions in the private and public sectors can advance anthropological understandings, particularly through the use of object-focused design methodologies.

As materiality and the processes of making take on a new theoretical allure in an age of dematerialization – Drazin introduces us to cutting-edge approaches in design and anthropology; the future of design research with a human factor.

Design History and Theory
3 June 2014, 6pm
Seminarroom Postgasse 6/2. floor

13th May 2014 / Lecture

road stories on design

Public discussions with alumni of the Institute on work and life after graduation.

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Our guests are:

NICK KAPROS, Diplom 2010, Grafik Design
Buero New York, buero-newyork.com

KATHRINA DANKL, PhD 2011, Theorie und Geschichte des Design,
Betreuung Univ. Prof. Alison Clarke
Studio Dankl, studiodankl.com

ALEXANDER GUFLER, Diplom 2009, Industrial Design 1
Product Design Studio, alexandergufler.com

Expect new perspectives, intriguing outlooks and interesting insights!

Tuesday 13th May, 6.30 pm
Seminarraum B, Altbau, Dachgeschoß

28th April 2014 / Lecture

Hermann Vaske

„Why are you creative“

Die Klasse für Ideen in Grafik und Werbung der Universität für angewandte Kunst Wien und Prof. Matthias Spaetgens laden Sie herzlich zu einem Vortrag mit Diskussion ein.

Bereits seit über einem Jahrzehnt stellt Hermann Vaske führenden Kreativen aus aller Welt diese lapidare Frage, um herauszufinden, was Menschen antreibt ungewöhnliche Ideen hervorzubringen und sie auch zu realisieren.

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Vaskes Projekt „Why Are You Creative“ ist zu einem „Who is Who“ der besten Kreativen der Welt geworden. Es versammelt die Antworten von Regisseuren wie Steven Spielberg und Billy Wilder, Politikern wie Michail Gorbatschow und Nelson Mandela, Musikern wie David Bowie und Bono, bildenden Künstlern wie Georg Baselitz und Damien Hirst, Schriftstellern wie Salman Rushdie und Günter Grass, Modedesignern wie Vivienne Westwood und Yoji Yamamoto, Schauspielern wie Angelina Jolie und Sean Penn, Wissenschaftlern wie Stephen Hawking und Amit Goswami, von spirituellen Lehrern wie Desmond Tutu und dem Dalai Lama.

Vaske zeigt uns ein Spektrum an unterschiedlichen Facetten von Kreativität: künstlerisch, wissenschaftlich, philosophisch. Denn kreativ sind wir alle. Der Unterschied zwischen sogenannten „Kreativen“ und anderen Menschen besteht darin, dass die „Kreativen“ ihre Kreativität umsetzen, während andere allenfalls darüber reden oder daran denken.

Termin: 28. April 2014
Zeitpunkt: 19 Uhr
Ort: Universität für angewandte Kunst Wien
Oskar Kokoschka-Platz 2, Lichthof A

1st April 2014 / Presentation

WIEN SOUVENIRS

Ausstellung für einen Abend von Designstudent/innen
im Wien Museum Karlsplatz

Wie schauen Wiener Souvenirs aus, die sich von den bekannten unterscheiden und neue Geschichten jenseits von Sisi und Klimt erzählen? Welchen Blick auf Wien hat eine junge Design Generation?

Vorgestellt wird ein Studienprojekt der Klasse für Industrial Design der Universität für angewandte Kunst Wien. Im Auftrag der Wirtschaftskammer Wien entstanden möglichst umsetzbare Souvenir-Entwürfe. Diskutiert werden grundsätzliche Fragen: Welche Bilder von Wien vermitteln die handelsüblichen Souvenirs? Und wie viel Spielraum gibt es für neue, um andere und zeitgemäßere Images zu kommunizieren

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Präsentation: Marcus Bruckmann (Projektleiter, Universität für angewandte Kunst Wien), Diskussion mit Katrin Veronika Aichinger (Unternehmerin, Wirtschaftskammer Wien), Lilli Hollein (Direktorin Vienna Design Week), Norbert Kettner (Direktor Wien Tourismus), Wolfgang Kos (Direktor Wien Museum), Karl Emilio Pircher (Designer, Walking-Chair) und Ernst Strouhal (Kulturhistoriker)

In Kooperation mit den Landesgremien Wien des Einzel- und Großhandels mit Mode und Freizeitartikeln der Wirtschaftskammer Wien
Im Metroverlag erscheint ein Buch mit allen Entwürfen.
Eintritt frei!

26th March 2014 / Seminar

Design Research Seminar

Inclusive Design in Healthcare
Jonathan West, Helen Hamlyn Research Centre
Royal College of Arts, London (UK)

The Helen Hamlyn Centre for Design at the Royal College of Art undertakes design research and projects with industry that will contribute to improving people’s lives. Drawing on a number of award winning projects, the presentation will detail the methods used by inclusive designers working in healthcare, the nature of collaborating with clinicians, and the effects of the design outputs on healthcare.

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Jonathan West is an award-winning designer specialising in inclusive approaches to healthcare design. He graduated from the Royal College of Art in 2003 and has now spent over a decade working in the area of medical design. His work at the Helen Hamlyn Centre for Design focuses on design for health and patient safety. Projects he has researched and designed include: a new resuscitation trolley; improved drug packaging; a bag for doctors to use on home visits and systems-based interventions for community care. Recently, Jonathan was the lead designer on the influential 'Designing Out Medical Error' project. His work has been published internationally in journals, books and as policy oriented papers.

Wednesday, 26 March, 2014, 6pm
Seminar room, Postgasse 6/2nd floor

24th October 2013

Open House 2013

The 2013/14 Open House offers insights into all the studios, workshops and laboratories of the University of Applied Arts Vienna.

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Interested persons are invited to gather information from the teaching staff and students about the university and its courses.

14th October 2013 – 18th October 2013 / Workshop

Invisible Design -

Sound & Touch

Wie klingt Design?

Der Automotor beim Beschleunigen, das Smartphone beim Tippen, eine Tüte Kartoffelchips beim Öffnen, die S-Bahn-Tür beim Schließen - im Alltag begegnen uns viele Klänge und Geräusche.

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Oft stehen diese in Zusammenhang mit spürbaren Ereignissen. Selbst wenn diese Ereignisse eher zufällig wahrgenommen werden, sind sie mitunter gezielt gestaltet. Neben funktionalen Aspekten wie Feedback oder Signalgebung geht es dabei auch darum, Produkte, Räume und Marken mit allen Sinnen 'erlebbar' zu machen. Das Seminar Invisible Design - Sound & Touch vermittelt, wie Klang und spürbare Merkmale als Teil einer einheitlichen Designsprache entwickelt werden können. In praktischen Workshops werden Fallbeispiele aus Alltag und Umwelt analysiert und Methoden vermittelt, wie Sound & Touch als Teil von Nutzungs- und Interaktionskonzepten eingesetzt - oder vermieden werden können. Ziel ist, den Teilnehmer_innen konkrete Kenntnisse im Umgang mit Klang und spürbaren Merkmalen mitzugeben, um das Thema ggf. in die eigenen Semester-Entwürfe zu integrieren.

9th April 2013 – 27th May 2013 / Lecture

real

fiction

Presentations and Discussions about Design

Engineering biology sits at the heart of the next technological revolution: genetics, molecular biology, synthetic biology. We have been manipulating nature for hundreds of years, will it be different? What would the everyday 'microbial' world look like? and who is imagining it? DIY bio-hackers are already attempting to democratise the technology and the debate around its use - can the design imagination also participate? Bring it into the everyday and add to the discussion? In the last series we asked if imagination and imaginative processes 'through Design' can infect reality and be a contributor to substantial processes of change? Perhaps this is where it is needed most?

These lectures and discussions looks at the tensions in design between fiction and reality, between real needs, desires, hope & fears, even dreams, in the creation of alternatives. We join with StudioLab at the Royal College of Art, London, and BioFaction, Vienna, to think about how the next generation of designers will contribute to shaping this space. Can imagination be influential as an instigator of change?

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3rd May 2012 – 31st May 2012 / Lecture

real

fiction

Presentations & Conversations about Design

May is the perfect time to think idealistically and ideologically about design. The Institute of Design at die Angewandte has invited six designers who use multiple methods and practises, crossing between education, research and design business, to contribute to a discussion about imagination, experimentation and cultural practice. Can design infect reality? Can imagination be influential as an instigator of change?

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21st May 2012 – 25th May 2012 / Workshop

Invisible Design –

Duft und Olfactory

Impact

Wie riecht Design?

Das Seminar Invisible Design - Duft vermittelt, wie Geruch bei Industrieprodukten und Raumkonzepten gestaltet werden kann, wie wir "richtige" und "falsche" Gerüche unterscheiden und welche Auswirkung Duft auf die Gesamtwahrnehmung hat.

 

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In praktischen Workshops werden Fallbeispiele aus der Produkt- und Umwelt analysiert und Methoden vermittelt, wie Gerüche situationsbedigt und zielgerichtet eingesetzt - oder vermieden werden können. Ziel ist, den Teilnehmern konkrete Kenntnisse im Umgang mit Duft mitzugeben, um das Thema in die eigenen Semester-Entwürfe zu integrieren.

19th April 2012 / Lecture

Elfie Semotan

Anlässlich ihrer Ausstellung "Elfie Semotan", die bis 30.April 2012 im Heiligenkreuzer Hof zu sehen war, hielt Elfie Semotan, die zu den bedeutendsten und erfolgreichsten österreichischen Künstlerinnen der Gegenwart zählt, einen Vortrag am Institut für Design an der Universität für angewandte Kunst Wien.

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Semotans Arbeit umfasst hauptsächlich Mode-, Werbe- und Portraitfotografie ua. für Vogue, Elle, Esquire, Interview, ID, Harper's Bazaar, Allure, Marie Claire und The New Yorker. In den letzten Jahren arbeitete sie an mehreren Buch- und Ausstellungsprojekten und präsentierte ihre Arbeiten ua. auf der ART Basel Miami Beach (2005), in der Galerie für Modefotografie (2009, Berlin) und im Museum der Moderne Rupertinum (2010, Salzburg). Elfie Semotan, geboren in Wels, lebt und arbeitet in New York, Wien und Jennersdorf (Südburgenland).

www.semotan.com

16th March 2012 – 20th June 2012

Design as Politics

Politics as Design

Design is mainly understood as the activity of producing more or less useful artefacts, but not necessarily as a political activity. The design of an artefact, however, is always also a political decision about how people should live, communicate or behave. Furthermore, design can be used as a political instrument in the form of activism, or as a medium to discuss and dream about possible or better futures. Politics itself can also be understood as a form of design, since it involves planning, making decisions and devising laws. The material dimension of politics and the political dimension of artefacts are explored through a series of lectures with international guests.

www.designaspolitics.com

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